Zespół badawczy i projektowy – zasada nr 1: zaplanuj czas na poznanie się zespołu

Posted by

Już 19 lat minęło od słynnego artykułu A. Sobela, który przeanalizował sukces zespołu the Beatles od strony zarządzania zespołem i produktów, które ten zespół może dostarczyć. W kolejnych tygodniach chcieliśmy przypomnieć 4 zasady, które autor zawarł wówczas w artykule pt. „The Beatles Principles” i które są nadal bardzo wartościowe dla menedżerów zespołów badawczych i projektowych.

Zasada nr 1: Zaplanuj czas na wzajemne poznanie się członków zespołu i dotarcie się podczas wspólnych, próbnych zadań zanim razem będą musieli pracować nad naprawdę ważnymi projektami.

Kiedy the Beatles zadebiutował na brytyjskiej liście przebojów piosenką „Please Please Me”, prawie od razu zajmując pierwsze miejsce, było to wydarzenie wyjątkowe. Zespół stał się nagle niezwykle popularny. Wydawało się, że pojawili się z nikąd. A jednak za lekkością, z jaką występowali na scenie, krył się wysiłek tysięcy godzin spędzonych wspólnie na deskach klubów Liverpoolu i Hamburga. Ten czas poświęcony na wzajemne zgranie się  zaowocował świetnym dotarciem do publiczności. Nawet Mick Jagger, lider the Rolling Stones, nazwał the Beatles „czterogłową hydrą”.

W obecnych czasach wielu przedsiębiorców i menedżerów zapomina o tym, że aby zespół mógł efektywnie działać, potrzebuje czasu na integrację. Zmiany na rynku, ewaluowanie potrzeb klientów i postęp technologiczny skracają czas życia zespołów, a zwłaszcza czas potrzebny na wzajemne poznanie się, podział ról zespołowych, ustalenie wspólnego języka i ugruntowanie wspólnych wartości.

Co więcej, bardzo często firmy działają poprzez wirtualne więzi, formułując zespół tylko na czas danego przedsięwzięcia lub rozwiązania problemu. Jeśli w przypadku zespołów zajmujących się nowoczesnymi technologiami lub problemami produkcji taki pomysł może przynieść pozytywne rezultaty, tak w przypadku obsługi klienta, kontaktów z zewnętrznymi partnerami czy kreowaniem wizerunku doraźnie zwołane zespoły nie rozwiążą problemu. Potrzebny jest czas, aby mogły sprawnie działać i nie szkodzić firmie chaotycznymi decyzjami.

W kolejnym wpisie na blogu przeczytaj o zasadzie nr 2.