Jak reprezentować pracę człowieka i jego kompetencje w postaci układu wielkości organizacyjnych?

Kontynuując rozważania, które zaprezentowaliśmy tydzień temu w wywiadzie z Prof. Richardem Griffith na temat tempa zastępowania pracy ludzkiej przez sztuczną inteligencję można zadać pytanie: jak w sposób teoretyczny reprezentować procesy kognitywne w ludzkim umyśle zwłaszcza w obszarze zarządzania i pracy zespołowej? Odpowiedzią na to pytanie są badania prowadzone od kilkunastu lat przez dr hab. inż. Olafa Flaka. W licznych publikacjach prezentował swoje wyniki badań dotyczące najpierw koncepcji teoretycznych przedstawienia pracy menedżera i zespołu, a następnie badań empirycznych. Swoją wiedzę prezentuje na blogu http://artificialmanagers.com/, a poniżej prezentujemy fragment jego artykułu finansowanego z projektu, który realizujemy w Interdyscyplinarnym Centrum Rozwoju Kadr, mianowicie

...............

Jak szybko sztuczna inteligencja zastąpi pracę człowieka i co się wtedy stanie? Wywiad z Prof. Richardem Griffith z Institute for Cross Cultural Management of Florida Institute of Technology

Od kilkunastu miesięcy na skutek pojawienia się w dostępie publicznym modeli językowych GPT widzimy duże przyspieszenie zastępowania pracy człowieka przez sztuczną inteligencję. Czy faktycznie jest to sztuczna inteligencja czy tylko sprytne generatory słów, to jest oczywiście dyskusyjne. Jednak postęp, z jakim ChatGPT odpowiada na coraz to bardziej skomplikowane pytania i rozwiązuje coraz trudniejsze problemy, daje do myślenia. Zobacz więcej na http://artificialmanagers.com/ Dlatego przeprowadziliśmy wywiad z Prof. Richardem Griffith z Institute for Cross Cultural Management of Florida Institute of Technology na temat tego, jakie są ograniczenia zastępowania człowieka przez maszyny i co się stanie, gdy będzie to w pełni możliwe. Jeśli

...............

Jakie mogą być kompetencje przyszłości, których powinniśmy nauczyć się jak najszybciej?

W ostatnim czasie powstaje wiele raportów na temat kompetencji przyszłości. Większość z nich inspirowanych jest sztuczną inteligencją i otaczającymi nas coraz bardziej inteligentnymi maszynami. Jednak jeśli nie brać pod uwagę chwilowych trendów, można wymienić 10 obszarów, w których powinniśmy się doskonalić. Obszary pochodzą z badania Future Work Skills 2020, wykonanego przez Institute for the Future. Są to: Cały raport zobacz tutaj: https://www.iftf.org/projects/future-work-skills-2020/

...............

Jaka jest perspektywa zastąpienia kompetencji ludzi przez sztuczną inteligencję? Wywiad z Prof. Sharon Glazer z i University of Baltimore i University of Maryland

Kolejnym z wywiadów naszej serii jest rozmowa z Prof. Sharon Glazer z University of Baltimore i University of Maryland na temat tego, w jakim stopniu i kiedy sztuczna inteligencja zwolni człowieka z pracy w firmach. Prof. Sharon Glazer wniosła znaczący wkład w dziedzinę psychologii stosowanej, szczególnie w odniesieniu do zdrowia zawodowego i stresu. Jej badania obejmują cały świat, koncentrując się na różnych zawodach i zagadnieniach psychologii stosowanej, takich jak Brazylia, Peru, Indie, Hiszpania, Włochy, Węgry, Izrael i Japonia. Przyczyniła się do dialogu i wiedzy o innych kulturach. Prof. Glazer pracuje obecnie nad 4. edycją podręcznika Cambridge University Press, Cross-Cultural Psychology.

...............

Jakie pytania dotyczące kompetencji zawiera McKinsey 7S Framework?

Metodologia McKinsey 7S Framework jest powszechnie stosowaną metodą analizy pracy zespołowej na poziome całej organizacji lub działu.. W miarę jak organizacje spłaszczają się i zwiększają podejmowanie decyzji bliżej pracowników szeregowych, może to być również cenne narzędzie dla liderów zespołów, aby zastanowić się, w jaki sposób codziennie wpływają na realizację strategii. Może to być również pomocne narzędzie do utrzymywania konkurujących ze sobą priorytetów w perspektywie dostosowaniu ich do celów strategicznych organizacji. McKinsey 7S to zbiór siedmiu elementów, które muszą być do siebie dopasowane, aby organizacja lub zespół mogły odnieść sukces. Poniżej przedstawiamy główne pytania w zakresie kompetencji w pracy zespole: Więcej

...............

Jak kompetencje menedżerskie wpływają na sukces zespołu naukowego? Wywiad z Prof. Richardem Griffith z Institute for Cross Cultural Management of Florida Institute of Technology

Kolejny wywiad, jaki przeprowadziliśmy na temat znaczenia kompetencji w zarządzaniu instytucjami naukowymi, był z Prof. Richardem Griffith z Institute for Cross Cultural Management of Florida Institute of Technology. Jego bogate doświadczenie i wysokie kompetencje menedżerskie dawały nam wiele inspiracji podczas nagrywania wywiadu, ale teraz też lubimy do niego wracać i przypominać sobie to, co usłyszeliśmy. Prof. Richard Griffith w swojej pracy naukowej zajmuje się badaniami na temat przywództwa i pracy międzykulturowej. Na jego dorobek składają się publikacje dotyczące międzykulturowych zagadnień zarządzania, zespołów międzykulturowych, a także psychologii organizacji. Osiągniecia profesora Griffitha to książki, artykuły i rozdziały z zakresu przywództwa, pracy międzykulturowej,

...............

Jakie kompetencje będą naprawdę potrzebne w roku 2024?

Pojawienie się technologii GPT i otwartego dostępu do tej technologii w postaci Chata GPT spowodowało gorącą dyskusję, jakie kompetencje będą potrzebne w przyszłości. Prezentujemy dziś ciekawe wystąpienie na TEDx na temat tego, jak radykalny przełom, jakim jest sztuczna inteligencja, zmieni nasze postrzeganie kompetencji i popyt na poszczególne kompetencje. Umiejętności przyszłości pobudzają nastawienie na rozwój, pozwalają nam przezwyciężyć wyuczoną bezradność i pomagają nam wypełnić lukę w umiejętnościach, rozwijając cały nasz ludzki potencjał. Arndt Pechstein, prelegent TEDx, przedstawia holistyczne i kompleksowe narzędzie do identyfikowania, uczenia się i stosowania przyszłych umiejętności w celu współtworzenia lepszej przyszłości dla jednostek, organizacji i społeczeństwa. Jako konsultant

...............

Jakie są kompetencje, które warunkują sukces naukowca? Wywiad z Prof. Corinna Peifer University of Lübeck

W tym odcinku wywiadów poświęconych zarządzaniu kompetencjami w uniwersytetach gościmy Prof. Corinna Peifer z Department of Psychology w University of Lübeck. Prof. Corinna Peifer nie tylko jest specjalistką z zakresu zarządzania zespołami badawczymi, ale również liderem niemieckiej części naszego projektu „Flow i efektywność zespołu wirtualnego”, finansowanego z polskiego NCN i niemieckiego DFG. Więcej zobacz tutaj: https://projekty.ncn.gov.pl/index.php?projekt_id=498926 Jeśli obejrzysz wywiad z Prof. Corinna Peifer, dowiesz się: Wywiad z Prof. Corinna Peifer prowadzą: Wywiad dostępny jest na YT: Informacje o Prof. Corinnie Peifer: Jej badania koncentrują się na takich tematach jak doświadczenie flow, zarządzanie stresem i dobre samopoczucie w pracy. Stosuje koncepcję

...............

Jak uniwersytety na świecie wspierają aktywność naukową swoich pracowników, aby w pełni wykorzystać ich kompetencje? Wywiad z Prof. Matiasem Pulópulos Tripiana z Ghent University (Bielgia)

Dziś prezentujemy kolejny z wywiadów, które zarejestrowaliśmy w cyklu C4RE, a które dotyczą zarządzania kompetencjami pracowników nauki i zarządzania kompetencjami na uczelni. Tym razem rozmawiamy z Prof. Matiasem Pulópulos Tripiana z Department of Experimental Clinical and Health Psychology w Ghent University. Jest on naukowcem pracującym w obszarze Affective and Cognitive Neuroscience. Jego badania mają na celu zrozumienie wpływu stresu na zdrowie i poznanie oraz neurokognitywnych mechanizmów regulacji stresu i zaburzeń związanych ze stresem u osób młodych i starszych. Prwadził kilka krajowych i międzynarodowych grantów i projektów. Odbył pobyty badawcze na Uniwersytecie w Maastricht oraz na Uniwersytecie Harvarda. Gdy wysłuchasz naszego

...............

Nasza publikacja z międzynarodowej konferencji “6th International Conference on Knowledge Management Systems ICKMS2023”

W ramach konferencji, o której pisaliśmy w poprzednim wpisie, opublikowaliśmy artykuł pt. „Teamwork Effectiveness of Virtual Teams Supported by the Knowledge Management System”. Publikacja była finansowana z naszego projektu „Flow i efektywność zespołu wirtualnego”, finansowanego z polskiego NCN i niemieckiego DFG. Więcej zobacz tutaj: https://projekty.ncn.gov.pl/index.php?projekt_id=498926 O czym napisaliśmy w artykule? Na podstawie teoretycznych podstaw efektywności pracy zespołowej sformułowaliśmy cztery pytania badawcze, na które staraliśmy się odpowiedzieć podczas badań empirycznych. Są one następujące: Celem artykułu było przedstawienie odpowiedzi na te pytania badawcze w perspektywie efektywności pracy zespołowej i systemów zarządzania wiedzą. Dokonaliśmy przeglądu literatury dotyczącej (a) zespołów wirtualnych, (b) systemów zarządzania

...............