Prof. Barbara Kożusznik i dr Barbara Smorczewska otrzymały imienne tytuły Ambasadorek Kongresów Polskich za lata 2022-2023

Wręczenie tych prestiżowych dyplomów i pamiątkowych statuetek odbyło się w czwartek 21-go marca 2023 roku. Miało ono miejsce w Walcowni Muzeum Hutnictwa Cynku w Katowicach. Galę otwierali: Obie panie zostały uhonorowane za organizację 21-go Kongresu EAWOP: https://us.edu.pl/event/kongres-europejskiego-stowarzyszenia-psychologii-pracy-i-organizacji/ Strona Kongresu EAWOP: https://eawop2023.org/ Wydarzenie zgromadziło 1630 osób z całego świata – psychologów pracy i organizacji, ale też studentów i doktorantów z tego obszaru. A także specjalistów HR zainteresowanych niniejszą tematyką.

...............

Prof. Barbara Kożusznik uczestnikiem Annual ENOP Symposium „Trust and Morality in a Post-Truth World”

Minął dokładnie rok od momentu, gdy Prof. Barbara Kożusznik była uczestnikiem Annual ENOP 2023 Symposium „Trust and Morality in a Post-Truth World”. Konferencja odbyła się 23-24 marca 2023 roku w Paryżu. Ponieważ ONZ otwiera się na przyjęcie poparcia i eksperckich spostrzeżeń psychologów na temat dobrostanu obywateli i pracowników po pandemii (IAAP 2023), sympozjum to miało na celu ujawnienie aktualnych dowodów na zaufanie i moralną sprawczość we współczesnych miejscach pracy. Prezentacje miały na celu zapoznanie członków ENOP z pojawiającymi się dowodami i zapewnienie forum do dyskusji na temat zarówno polityki, jak i praktycznych implikacji działań w zakresie zaufania i moralności w

...............

Jak zbadać swoje kompetencje za pomocą naszych narzędzi? Zbadaj kompetencje za pomocą opisów zachowań. Część 2

W poprzednim wpisie opisaliśmy, jak zbadań swoje kompetencje za pomocą opisów zachowań. Jeśli jesteś naukowcem, pracujesz w projekcie naukowych lub jesteś zatrudniony jako pracownik badawczo-dydaktyczny lub badawczy na uczelni, możesz to zrobić bardzo szybko i zajmie ci to tylko 20 minut. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, kliknij SPRAWDŹ SWOJE KOMPETENCJE na ekranie u góry po prawej stronie. Jeśli już wypełniłeś nasze testy behawioralne i masz swoją diagnozę, otrzymałeś dwa kody. Pierwszy umożliwia zajrzenie ponownie do swojej diagnozy w oparciu o wzorzec kompetencji, który stworzyliśmy w gronie ekspertów pracowników Interdyscyplinarnego Centrum Rozwoju Kadr oraz ekspertów zewnętrznych. Przetestowaliśmy je na wybranej grupie

...............

Jak zbadać swoje kompetencje za pomocą naszych narzędzi? Zbadaj kompetencje za pomocą opisów zachowań. Część 1

W poprzednim wpisie przypomnieliśmy, że możesz zbadać swoje kompetencje za pomocą testów kompetencyjnych, które nazwaliśmy badaniem kompetencji za pomocą pytań. Jeśli jesteś naukowcem, pracujesz w projekcie naukowych lub jesteś zatrudniony jako pracownik badawczo-dydaktyczny lub badawczy na uczelni, możesz to zrobić bardzo szybko i zajmie ci to tylko 20 minut. Jest jeszcze drugi sposób badania kompetencji – za pomocą opisów zachowań. Czasami nazywa się taki sposób testami behawioralnymi. W tej formie znajdziesz stwierdzenia dotyczące wielu sytuacji zawodowych i społecznych, ułożone na skali od braku kompetencji do pełnej biegłości w danym obszarze. Pomiar kompetencji polega na wybraniu adekwatnego opisu samego siebie w

...............

Jak zbadać swoje kompetencje za pomocą naszych narzędzi? Zbadaj kompetencje za pomocą pytań

Jeśli jesteś naukowcem, pracujesz w projekcie naukowych lub jesteś zatrudniony jako pracownik badawczo-dydaktyczny lub badawczy na uczelni, możesz zbadać swoje kompetencje na dwa sposoby. Pierwszy z nich to testy kompetencyjne. Sposób ten nazwaliśmy badanie kompetencji za pomocą pytań. Takie testy kompetencyjne składają się z pytań dotyczących konkretnych sytuacji w twojej pracy naukowej, w których musisz podjąć decyzje lub działania. Pytania ułożyliśmy w gronie ekspertów pracowników Interdyscyplinarnego Centrum Rozwoju Kadr oraz ekspertów zewnętrznych. Przetestowaliśmy je na wybranej grupie pracowników i zweryfikowaliśmy pod kątem merytorycznym. Z jednej strony są to pytania na tyle uniwersalne, że możesz na nie odpowiedzieć niezależnie od dyscypliny

...............

Jakie są najważniejsze kompetencje lidera badań naukowych? Wywiad z Prof. Marcinem Grzegorzkiem z Uniwersytetu w Lubece (Niemcy)

W ramach naszej pracy w Interdyscyplinarnym Centrum Rozwoju Kadr pod koniec 2021 roku przeprowadziliśmy pierwszy z cyklu wywiadów na temat kompetencji w zarządzaniu uniwersytetami i szeroko pojętym sektorem nauki. Naszym pierwszym gościem był Prof. Dr.-Ing. habil. Marcin Grzegorzek, który jest aktywnym liderem grup badawczych i projektów w Uniwersytecie w Lubece. Prof. Dr.-Ing. habil. Marcin Grzegorzek odpowiedział nam na pytania związane z rozwojem kompetencji badawczych oraz kompetencji lidera projektu badawczego w oparciu o doświadczenia w pracy z międzynarodowymi zespołami badawczymi w University of Siegen oraz University of Luebeck. W swojej pracy kładzie nacisk na angażowanie w pracę naukową studentów ostatnich lat,

...............

Jak reprezentować pracę człowieka i jego kompetencje w postaci układu wielkości organizacyjnych?

Kontynuując rozważania, które zaprezentowaliśmy tydzień temu w wywiadzie z Prof. Richardem Griffith na temat tempa zastępowania pracy ludzkiej przez sztuczną inteligencję można zadać pytanie: jak w sposób teoretyczny reprezentować procesy kognitywne w ludzkim umyśle zwłaszcza w obszarze zarządzania i pracy zespołowej? Odpowiedzią na to pytanie są badania prowadzone od kilkunastu lat przez dr hab. inż. Olafa Flaka. W licznych publikacjach prezentował swoje wyniki badań dotyczące najpierw koncepcji teoretycznych przedstawienia pracy menedżera i zespołu, a następnie badań empirycznych. Swoją wiedzę prezentuje na blogu http://artificialmanagers.com/, a poniżej prezentujemy fragment jego artykułu finansowanego z projektu, który realizujemy w Interdyscyplinarnym Centrum Rozwoju Kadr, mianowicie

...............

Jak szybko sztuczna inteligencja zastąpi pracę człowieka i co się wtedy stanie? Wywiad z Prof. Richardem Griffith z Institute for Cross Cultural Management of Florida Institute of Technology

Od kilkunastu miesięcy na skutek pojawienia się w dostępie publicznym modeli językowych GPT widzimy duże przyspieszenie zastępowania pracy człowieka przez sztuczną inteligencję. Czy faktycznie jest to sztuczna inteligencja czy tylko sprytne generatory słów, to jest oczywiście dyskusyjne. Jednak postęp, z jakim ChatGPT odpowiada na coraz to bardziej skomplikowane pytania i rozwiązuje coraz trudniejsze problemy, daje do myślenia. Zobacz więcej na http://artificialmanagers.com/ Dlatego przeprowadziliśmy wywiad z Prof. Richardem Griffith z Institute for Cross Cultural Management of Florida Institute of Technology na temat tego, jakie są ograniczenia zastępowania człowieka przez maszyny i co się stanie, gdy będzie to w pełni możliwe. Jeśli

...............

Jakie mogą być kompetencje przyszłości, których powinniśmy nauczyć się jak najszybciej?

W ostatnim czasie powstaje wiele raportów na temat kompetencji przyszłości. Większość z nich inspirowanych jest sztuczną inteligencją i otaczającymi nas coraz bardziej inteligentnymi maszynami. Jednak jeśli nie brać pod uwagę chwilowych trendów, można wymienić 10 obszarów, w których powinniśmy się doskonalić. Obszary pochodzą z badania Future Work Skills 2020, wykonanego przez Institute for the Future. Są to: Cały raport zobacz tutaj: https://www.iftf.org/projects/future-work-skills-2020/

...............

Jaka jest perspektywa zastąpienia kompetencji ludzi przez sztuczną inteligencję? Wywiad z Prof. Sharon Glazer z i University of Baltimore i University of Maryland

Kolejnym z wywiadów naszej serii jest rozmowa z Prof. Sharon Glazer z University of Baltimore i University of Maryland na temat tego, w jakim stopniu i kiedy sztuczna inteligencja zwolni człowieka z pracy w firmach. Prof. Sharon Glazer wniosła znaczący wkład w dziedzinę psychologii stosowanej, szczególnie w odniesieniu do zdrowia zawodowego i stresu. Jej badania obejmują cały świat, koncentrując się na różnych zawodach i zagadnieniach psychologii stosowanej, takich jak Brazylia, Peru, Indie, Hiszpania, Włochy, Węgry, Izrael i Japonia. Przyczyniła się do dialogu i wiedzy o innych kulturach. Prof. Glazer pracuje obecnie nad 4. edycją podręcznika Cambridge University Press, Cross-Cultural Psychology.

...............