Kompetencje badacza: jak się mierzyć kompetencję „radzenie sobie ze stresem”?

Radzenie sobie ze stresem to kolejna kompetencja, którą uczymy się od dziecka. Jednak rzadko kiedy nauczymy się jej  w takim stopniu, aby bez problemu radzić sobie w trudnych sytuacjach życiowych lub w pracy. Znów pojawia się pytanie, jak mierzyć tą kompetencję, aby sprawdzić poziom jej opanowania i możliwości poprawy tej umiejętności. Stres w miejscu pracy przeżywa każdy, niezależnie od wykonywanego zawodu, zajmowanego stanowiska czy wynagrodzenia. Jednak takie napięcie nerwowe nie jest tylko charakterystyczne dla osób mających zajęcie. Stres występuje również, gdy jesteśmy zmuszeni do wielogodzinnego oczekiwania, bezruchu lub wykonywania monotonnych czynności. Stres towarzyszy człowiekowi od początków ludzkości. Pobudza do działania,

...............

Kompetencje badacza: jak się mierzyć kompetencję „organizacja pracy własnej”?

Kolejną kompetencją, którą możemy mierzyć u badaczy, organizacja pracy własnej. Potocznie widzimy lub w jakiś sposób możemy stwierdzić, czy ktoś jest dobrze zorganizowany lub roztrzepany. Tylko jak to zmierzyć? Organizacja pracy własnej kojarzy nam się wprost z umiejętnością planowania zadań w czasie i ich realizacji zgodnie z planem, ewentualnie reakcją na nieprzewidziane przeszkody w realizacji planu. Badania przeprowadzone wśród menedżerów dowodzą, że tylko 10% osób na kierowniczych stanowiskach nie narzeka na brak czasu, pozostali potrzebowaliby dodatkowo od kilku do kilkunastu godzin. Efektem złego planowania czasu pracy jest nadmierne zmęczenie, brak czasu dla rodziny oraz nie osiąganie zamierzonych celów. Menedżerowie najczęściej

...............

Kompetencje badacza: jak się mierzyć kompetencję „komunikatywność”?

Kolejną kompetencją, którą można mierzyć przy pomocy profili kompetencyjnych, to komunikatywność. Z naszego doświadczenia szkoleniowego i doradczego wiemy, że temat ten jest bardzo popularny w zapytaniach szkoleniowych i ogólnie sprawia wiele problemów z pracy w organizacjach. Mamy takie spostrzeżenie, że we wszystkich kompetencjach, które uczymy się od dziecka, jesteśmy dość kiepscy i rzadko kiedy potrafimy dobrze mówić, biegać, słuchać, grać na instrumencie, gotować itd. Komunikatywność jest jedną z takich kompetencji, które ciągle musimy doskonalić. Typowa komunikacja między ludźmi lub między komórkami w firmie odbywa się zawsze według tego samego wzorca. Kogoś, kto chce przekazać informację, nazywa się nadawcą. Koduje swoje

...............

Kompetencje badacza: jak się mierzyć kompetencję „asertywność”?

W kolejnych tygodniach chcemy przedstawić kilka przykładów kompetencji, które mierzymy w ramach narzędzi do pomiaru kompetencji, które możesz sprawdzić na naszej stronie. Użytkownicy narzędzi i czytelnicy bloga pytają nas, jak wykonujemy pomiaru, co bierzemy pod uwagę przy pomiarze i jak stworzyliśmy wskaźniki. Weźmy dla przykładu jedną z kompetencji, wykorzystaną w profilach kompetencyjnych naszych narzędzi do pomiaru kompetencji badacza. Będzie nią asertywność. Po pierwsze, zadajmy sobie pytanie, czym jest asertywność. Asertywność człowieka postrzega się zatem jako łagodne, szczere i stanowcze komunikowanie swoich pragnień i dążeń. Człowiek asertywny wie czego chce i potrafi to oznajmić innym. Zachowanie takie jest świetnym sposobem na

...............

Cykl spotkań warsztatowych w ramach projektu grantowego VT-FLOW

We współpracy w ramach projektu grantowego VT-FLOW przedstawiciele Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Uniwersytetu w Lubece wzięli udział w cyklu spotkań warsztatowych, mających na celu wspólne opracowanie planu analiz zmiennych istotnych dla konstruktu komunikacji kolektywnej (collective communication). Warsztat odbył się na terenie Uniwersytetu Śląskiego w dniach 29.07.2024-31.07.2024. Głównym celem spotkań była wymiana doświadczeń oraz refleksji dotyczących przeprowadzenia analiz z wykorzystaniem specjalistycznych algorytmów, wspólne opracowanie procedur umożliwiających uzyskanie relewantnych danych, a także zestawienie dotychczas wypracowanych rozwiązań z najbardziej aktualnymi praktykami badawczymi w kontekście dynamiki komunikacji w zespołach. Spotkania odbyły się w interdyscyplinarnym zespole naszego centrum badawczego i zaproszonych gości. Efektem wspólnej

...............

Książki o kompetencjach na wakacje: Prosta droga do celu. Mark Joyner

Kolejna książka na wakacje, a właściwie książeczka (jest cienka i dużo w niej puste przestrzeni), to „Prosta droga do celu” autorstwa Marka Joyner. Wymyślił on termin simple.ology i wokół tego zbudował całe podejście do rozwiązywania problemów. Nie jest to książka naukowa ani nie kierowana do naukowców. Co więcej, naukowcy mogą potraktować ją pobłażliwie, ale przeczytanie jej zajmuje 2-3 godziny, czyli mniej więcej tyle, ile przeciętnie ludzie przeglądają media społecznościowe każdego dnia. Dlatego warto wyłączyć na jeden dzień Whatsup, Instagram, Facebook czy YouTube i poświęcić ten czas lekturze. Książka podzielona jest na 4 części, a każda na krótkie, 3-5 stronicowe rozdziały.

...............

Książki o kompetencjach na wakacje: Kod kreatywności. Marcus du Sautoy

Kolejna książka, być może na kolejny tydzień urlopu badacza, to „Kod kreatywności. Sztuka i innowacje w epoce sztucznej inteligencji” autorstwa Marcus du Sautoy. Mimo, że termin „sztuczna inteligencja” stał się naprawdę popularny za sprawą Chata GPT w 2022 roku, to książka została wydana w roku 2019 i już można odczytać z niej, jak blisko było tego wynalazku. Autor jest matematykiem i z tej perspektywy traktuje zarówno kreatywność, jak i jej najbardziej oczywisty wynik – sztukę. Zwłaszcza że jego żona – jak deklaruje – jest artystką, co ma duży wpływ na układ treści, przykłady i wnioski. Książkę otwiera retrospekcja na temat

...............

Książki o kompetencjach na wakacje: Odpal myślenie! Ozan Varol

Wakacje w szkołach już się zaczęły, na uczelniach właśnie to jest ten moment, gdy pracownicy wyjeżdżają na pierwsze urlopy, dlatego rozpoczynamy cykl wpisów o książkach opisujących kompetencje w sposób lekki i przyjemny. Pierwsza z takich pozycji to „Odpal myślenie. Jak osiągnąć osobisty i zawodowy sukces. 9 prostych nawyków i strategii” autorstwa Ozan Varol. Od razu należy podkreślić, że książka jest dość gruba i ciążka – do walizki lub plecaka… trochę się nie nadaje, chyba że jedziemy samochodem. Ale za to czyta się ją lekko i z wielkim zaciekawieniem. Autor, jako młody naukowiec, pracował przy wielu projektach w NASA, dlatego poznamy

...............

Jak zrównoważone zarządzanie zespołu wirtualnego wpływa na jego efektywność? Część 2

W poprzednim wpisie na blogu zaprezentowaliśmy odpowiedź na pytanie badawcze, które brzmiało: W jakim stopniu brak zdefiniowanego menedżera zespołu wirtualnego wpływa na pojawienie się zrównoważonego wpływu członków zespołu na przebieg jego funkcjonowania? Pytanie zostało postawione w ramach artykułu, który zostanie opublikowany w czasopiśmie Organizacja i Kierowanie, a także uczestnictwa w konferencji „Przedsiębiorstwo zrównoważone. Dylematy zrównoważonego rozwoju”. Teraz odpowiemy na drugie pytanie badawcze, które brzmiało w naszym badaniu następująco: W jakim stopniu zrównoważony wpływ członków zespołu wirtualnego wpływa na spełnienie kryteriów wydajności zespołu? Aby odpowiedzieć na to pytanie, oceniliśmy efekty pracy zespołów wirtualnych zgodnie z kryteriami, które zostały dla nich ustalone

...............

Jak zrównoważone zarządzanie zespołu wirtualnego wpływa na jego efektywność? Część 1

Przypomnijmy, że w kwietniu 2024 roku odbyła się ogólnopolska konferencja „Przedsiębiorstwo zrównoważone. Dylematy zrównoważonego rozwoju”. Obrady miały miejsce w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą. Organizatorami była Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, a tematyka konferencji wpisywała się w aktualną problematykę wdrażania koncepcji zrównoważonego rozwoju i budowania przedsiębiorstwa zrównoważonego. W gronie teoretyków i praktyków zarządzania przedyskutowaliśmy kluczowe problemy zarządzania, uwarunkowania tworzenia i rozwoju przedsiębiorstwa zrównoważonego. W konferencji uczestniczył dr hab. inż. Olaf Flak, który przedstawił prezentację pod tytułem „Influence of sustainable team management in virtual teams on teamwork performance. Results of research”, będącą jednocześnie związane z artykułem o tym samy tytule, który zostanie

...............