Jak wykorzystać orientacje na zadania i na relacje przy automatyzowaniu pracy menedżera?

Podczas międzynarodowej konferencji naukowej „Nowoczesność przemysłu i usług” organizowanej corocznie przez TNOiK, która odbyła się w dniach w Hotelu Gołębiewski w Wiśle w dniach 20 – 22 listopada 2024 roku zaprezentowaliśmy artykuł “Results or Relationship Orientations of a Team Manager in Perspective of Using Artificial Intelligence in Management”. Jakie są nasze wnioski z badań nad tematem orientacji na rezultaty lub relacje menedżerów w kontekście automatyzacji ich pracy przy pomocy sztucznej inteligencji? Celem artykułu było przedstawienie rozwiązania problemu badawczego dotyczącego dylematu, który ze skrajnych stylów zarządzania – orientacja na wyniki czy orientacja na relacje – zapewnia większą skuteczność i efektywność działań

...............

Wzięliśmy udział w międzynarodowej konferencji naukowej „Nowoczesność przemysłu i usług” organizowanej corocznie przez TNOiK

Jak co roku wzięliśmy udział w międzynarodowej konferencji naukowej „Nowoczesność przemysłu i usług” organizowanej corocznie przez TNOiK. Konferencja odbyła się w dniach w Hotelu Gołębiewski w Wiśle w dniach 20 – 22 listopada 2024 roku. Celem konferencji jest integracja środowiska pracowników naukowych oraz przedstawicieli biznesu, którzy są zainteresowani stanem i rozwojem przemysłu i usług oraz funkcjonowaniem współczesnych przedsiębiorstw. Podczas konferencji ma miejsce co roku prezentacja wyników badań krajowych i zagranicznych ośrodków naukowych, przedsiębiorstw i instytucji publicznych, wymiana doświadczeń w zakresie zarządzania współczesnymi organizacjami gospodarczymi, publicznymi, edukacyjnymi i samorządowymi, prezentacja innowacyjnych rozwiązań i systemów zarządzania w przemyśle wywtórczym i działalności usługowej.

...............

Jakie znaczenie ma różnorodność zespołu dla kompetencji zespołu badawczego? Cześć 3

Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na 3 ostatnie pytania badawcze, jakie zaprezentowaliśmy 14 października w naszym wpisie na blogi. Jest to kontynuacja odpowiedzi z 21 października, więc numerujemy pytania w dalszej kolejności. Odpowiedź na trzecie pytanie, jak rozkładały się kompetencje w zespole badawczym w zależności od stażu pracy, można opisać następująco. Wyniki były zbieżne z odpowiedzią na pytanie, jak kształtują się średnie luki kompetencyjne członków zespołu w poszczególnych grupach stanowisk pracy. Pracownicy z najmniejszym doświadczeniem (do 10 lat stażu pracy) i z największym doświadczeniem (powyżej 30 lat pracy) posiadali średnie luki kompetencyjne na poziomie odpowiednio -0,24 (6%) i -0,50 (12,5%). Natomiast pracownicy

...............

Jakie znaczenie ma różnorodność zespołu dla kompetencji zespołu badawczego? Część 2

Jak możesz przeczytać w poprzednim wpisie, badaliśmy wpływ różnorodności zespołu na kompetencje tego zespołu badawczego. Na początku podajmy główne parametry dotyczące różnorodności, które mierzyliśmy. Parametry opisujące zróżnicowanie zespołu przedstawiały się następująco: Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na pierwsze dwa pytania badawcze. Na pierwsze pytanie badawcze, jak kształtowały się średnie luki kompetencyjne członków zespołu w zależności zajmowanego stanowiska, można odpowiedzieć następująco. średnia luka kompetencyjna dla pracowników na stanowisku adiunkta wyniosła aż -0,49, co oznacza, że pracownicy ci mieli średnio o 12,25% mniejsze kompetencje, niż zakładał ich wzorzec kompetencji. Nieco lepiej, ale również źle wypadli w tym zakresie pracownicy na stanowisku profesora. Ich średnia

...............

Jakie znaczenie ma różnorodność zespołu dla kompetencji zespołu badawczego? Część 1

W dzisiejszym świecie, w tym także w świecie nauki, we wspólnym działaniu upatruje się jeden ze sposobów zwiększenia efektywności pracy, poprawy poziomu wykonania, coraz lepszych projektów i odkryć naukowych. Wspólne działanie opiera się na współpracy, komunikacji, wymianie informacji, otwartości na różnorodność i wielu innych czynnikach. Dlatego w naszym projekcie badania kompetencji pracowników nauki w uczelniach badawczych postawiliśmy problem badawczy, jakie są najważniejsze charakterystyki zespołu badawczego oraz znaczenie różnorodności zespołu dla jego posiadanych kompetencji. Aby go rozwiązać, postawiliśmy 5 pytań badawczych, dotyczących luk kompetencyjnych w analizowanym zespole badawczym: Do celów badawczych zdefiniowaliśmy zespół badawczy. Zespół badawczy liczy od 2 do 15

...............

Dr Adrian Pyszka wygłosił referat podczas XII Międzynarodowej Konferencji z cyklu „Współczesne wyzwania zarządzania projektami i procesami”

Współczesne organizacje stanęły przed szansą a zarazem wyzwaniem tworzenia narzędzi i struktur opartych o pracę wirtualną. Dlatego należy sobie coraz częściej zadawać pytanie, w jaki sposób w takiej pracy osiągnąć efekt flow, czyli wysoki poziom zaangażowania w zadanie, jednocześnie połączony z przyjemnością z wykonywanej pracy. Dr Adrian Pyszka przedstawił wyniki badań pochodzące z wypowiedzi 224 osób pracujących w wirtualnych zespołach w Polsce. Dane uzyskano w ramach szerszego badania typu CAWI. Okazało się, że osoby pracujące w zespołach wirtualnych deklarują flow w 65%. Są to głównie ci, którzy pracują projektowo, mają różnorodne formy komunikacji oraz doświadczają konstruktywnego feedbacku. Więcej na temat

...............

Dr hab. inż. Olaf Flak wystąpił na XII Międzynarodowej Konferencji z cyklu „Współczesne wyzwania zarządzania projektami i procesami”

W ciągu ostatnich 20 lat nastąpił gwałtowny rozwój technologii informatycznych, robotyki i zastępowania pracy ludzi maszynami lub algorytmami. Powszechnie uważa się, że sztuczna inteligencja (AI) może zwiększyć ludzkie możliwości w pracy zespołowej, jednak nadal nie jest jasne, jak wdrożyć zarządzanie oparte o takie rozwiązania. Badania nad sztuczną inteligencją pokazują, że może ona wzmocnić zespoły ludzkie w ważny sposób, poprawiając koordynację zespołu, zwiększając dzielenie się wiedzą i uczenie się, wspierając podejmowanie decyzji, a także ocenę pracy zespołu. Dlatego celem artykułu, jaki dr hab. inż. Olaf Flak zaprezentował na XII Międzynarodowej Konferencji z cyklu „Współczesne wyzwania zarządzania projektami i procesami”, było  uzyskanie

...............

Wystąpiliśmy na VI Zjeździe Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Organizacji

W trakcie VI Zjazdu Stowarzyszenia Psychologów Organizacji miało miejsce wystąpienie zespołu badawczego, realizującego projekt grantowy VT Flow i efektywność zespołu wirtualnego. Zjazd miał miejsce 12.09 do 14.09 na tereniu Instytutu Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego. ,,Inni czy tacy sami? Nowe wyzwania w środowisku pracy” stanowiło motyw tematyczny wydarzenia, a do kluczowych zagadnień należała różnorodność oraz znaczenie nowych technologii w kontekście pracy.  Wystąpienie zespołu reprezentowanego przez dr Anitę Pollak, prof. UŚ oraz mgr Piotra Klimowicza pt. “Wspólny język sukcesu: Komunikacja kolektywna w zespołach wirtualnych i jej związki z efektywnością zespołu”, stanowiła wkład w obszar związany z technologią. Prezentowane były wyniki badań na grupie

...............

Zbliża się XII Międzynarodowa Konferencja z cyklu „Współczesne wyzwania zarządzania projektami i procesami” w której weźmiemy udział

Już za kilka dni po raz kolejny weźmiemy udział w konferencji z cyklu „Współczesne wyzwania zarządzania projektami i procesami”, organizowanej co dwa lata przez Katedrę Procesu Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Jak co roku konferencja odbędzie się w Zakopanym i potrwa od 19 do 21 września 2024 roku. W tym roku głównymi celami konferencji jest uczczenie dorobku naukowego Prof. UEK dr hab. Czesława Mesjasza, a także wymiana wiedzy i praktycznych doświadczeń, prezentacja wyników badań naukowych, integracja środowiska naukowego ze środowiskiem biznesu, jak również wsparcie rozwoju doktorantów. Zakres tematyczny konferencji obejmuje zagadnienia teoretyczne oraz rozwiązania praktyczne ukierunkowane na wzrost efektywności działania

...............

Zbliża się VI Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Organizacji w którym weźmiemy udział

12 – 14 września 2024 roku odbędzie się VI Ogólnopolski Zjazd PSPO. Konferencja ta otwiera przestrzeń do refleksji nad zmianami w funkcjonowaniu organizacji i wykonywaniu pracy jakie zainicjował rozwój technologiczny i społeczny ostatnich 20 lat. Zostaną na niej omówione przemiany w hierarchii współdzielonych wartości i stylu życia, wyzwania i nadzieje związane z różnorodnością w środowisku pracy, postępującą automatyzacją i digitalizacją procesów pracy, sztuczną inteligencją. Porozmawiamy o zmieniających się potrzebach pracodawców i pracowników. Nie zabraknie też miejsca na dyskusję naukową o znaczeniu kapitału psychologicznego w firmach, psychospołecznych warunkach pracy i o nowych trendach w zarządzaniu różnorodnością w środowisku pracy i wykorzystywaniem

...............