Jak zrównoważone zarządzanie zespołu wirtualnego wpływa na jego efektywność? Część 2

W poprzednim wpisie na blogu zaprezentowaliśmy odpowiedź na pytanie badawcze, które brzmiało: W jakim stopniu brak zdefiniowanego menedżera zespołu wirtualnego wpływa na pojawienie się zrównoważonego wpływu członków zespołu na przebieg jego funkcjonowania? Pytanie zostało postawione w ramach artykułu, który zostanie opublikowany w czasopiśmie Organizacja i Kierowanie, a także uczestnictwa w konferencji “Przedsiębiorstwo zrównoważone. Dylematy zrównoważonego rozwoju”. Teraz odpowiemy na drugie pytanie badawcze, które brzmiało w naszym badaniu następująco: W jakim stopniu zrównoważony wpływ członków zespołu wirtualnego wpływa na spełnienie kryteriów wydajności zespołu? Aby odpowiedzieć na to pytanie, oceniliśmy efekty pracy zespołów wirtualnych zgodnie z kryteriami, które zostały dla nich ustalone

...............

Jak zrównoważone zarządzanie zespołu wirtualnego wpływa na jego efektywność? Część 1

Przypomnijmy, że w kwietniu 2024 roku odbyła się ogólnopolska konferencja “Przedsiębiorstwo zrównoważone. Dylematy zrównoważonego rozwoju”. Obrady miały miejsce w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą. Organizatorami była Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, a tematyka konferencji wpisywała się w aktualną problematykę wdrażania koncepcji zrównoważonego rozwoju i budowania przedsiębiorstwa zrównoważonego. W gronie teoretyków i praktyków zarządzania przedyskutowaliśmy kluczowe problemy zarządzania, uwarunkowania tworzenia i rozwoju przedsiębiorstwa zrównoważonego. W konferencji uczestniczył dr hab. inż. Olaf Flak, który przedstawił prezentację pod tytułem „Influence of sustainable team management in virtual teams on teamwork performance. Results of research”, będącą jednocześnie związane z artykułem o tym samy tytule, który zostanie

...............

Czy twoim menedżerem projektu badawczego może być robot? Mówiliśmy o tym na konferencji ESOF w ramach Katowice Miasta Nauki 2024

W czasie konferencji ESOF, 13 czerwca 2024 roku, dr hab. inż. Olaf Flak prowadził prezentację na temat zastępowania menedżerów ludzi robotami opartymi o sztuczną inteligencję. Od zawsze interesował się robotyką, a od 15 lat zajmuje się poszukiwaniem sposobu skonstruowania menedżera robota. Jest twórcą narzędzi menedżerskich online na platformie TransistorsHead.com, mających na celu monitorowanie pracy menedżera i ustalanie wzorców ich zachowań, a następnie ich automatyzację i zastąpienie menedżera człowieka menedżerem robotem. Aby to zrobić, opracował metodologię badania rzeczywistości organizacyjnej, w której ma pracować menedżer robot. Opisał ją w książce „Układ wielkości organizacyjnych. Koncepcja metodologiczna badania rzeczywistości organizacyjnej” (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego,

...............

Wystąpiliśmy na konferencji ESOF w ramach Katowice Miasta Nauki 2024 – poprowadziliśmy warsztat na temat kompetencji badaczy!

13 czerwca 2024 roku wzięliśmy udział w konferencji ESOF2024. To jedna z najważniejszych międzynarodowych konferencji, mająca wpływ na transformację nauki i świata. Konferencja odbyła się w Katowicach, ponieważ Katowice są w tym roku Europejskim Miastem Nauki. W czasie konferencji naukowcy, przedsiębiorcy, politycy, dziennikarze oraz mieszkańcy rozmawiali o najnowszych osiągnięciach z różnych dziedzin nauki i sztuki oraz ich wpływie na społeczeństwo. Udział w konferencji był bezpłatny. W części warsztatowej poprowadziliśmy szkolenie z kompetencji badawczych. Uczestnicy mogli sprawdzić swoje kompetencji za pomocą narzędzi na tym blogu. Uważamy, że najważniejszym zasobem badacza są kompetencje, wynikające z talentów, zainteresowań i tego, czego badacz nauczył

...............

Jakie są korzyści dla kierownika projektu badawczego, gdy jest mentorem? Część 2

Dwa tygodnie temu pisaliśmy o korzyściach dla kierownika projektu badawczego, gdy pełni rolę mentora. Przedstawiliśmy „twarde” obszary zarządzania projektem badawczym. Dziś przedstawiamy wyniki naszych rozmów z naukowcami na temat tego, dlaczego warto być mentorem z punktu widzenia „miękkich” obszarów zarządzania oraz rozwoju osobistego. Korzyści w zakresie rozwoju osobistego: Korzyści w zakresie zwiększenia satysfakcji z pracy naukowej: Jeśli chcesz rozwijać swoje kompetencje bycia mentorem, skontaktuj się z nami: skontaktuj się z nami: icrk@us.edu.pl

...............

Weźmiemy udział w ogólnopolskiej konferencji “Przedsiębiorstwo zrównoważone. Dylematy zrównoważonego rozwoju”

Tematyka konferencji będzie skupiona wokół problematyki budowania przedsiębiorstwa zrównoważonego w kontekście celów współczesnego biznesu i trendów w otoczeniu. Koncepcja zrównoważonego rozwoju obejmuje kwestie istotne dla przedsiębiorstwa zrównoważonego, tj. przede wszystkim: strategia przedsiębiorstwa, ład organizacyjny, budowanie dialogu z interesariuszami, prawa człowieka, zarządzanie kapitałem ludzkim, środowisko, etyka biznesu, kwestie związane z klientami i konsumentami, rozwój społeczny. W związku z powyższym można wskazać na istotne problemy, które wiążą się z koncepcją zrównoważonego rozwoju i z dążeniem współczesnych przedsiębiorstw do odpowiedzi na wyzwania tkwiące w otoczeniu. Zaprezentujemy wystąpienie pt. „Influence of sustainable team management in virtual teams on teamwork performance. Results of research”, będące

...............

Jakie są korzyści dla kierownika projektu badawczego, gdy jest mentorem? Część 1

Rozmawialiśmy z wieloma kierownikami projektów badawczych, jak postrzegają swoją rolę bycia mentorem dla swoich pracowników lub doktorantów. Niektórzy, skupieni na swojej pracy, traktowali to jako dodatkowe zadanie w ich napiętym grafiku konferencji, wystąpień i publikacji. Jednak są kierownicy projektów badawczych, którzy dostrzegają korzyści z pełnienia roli mentora dla swoich współpracowników. Jakie są to korzyści? Poniżej przedstawiamy listę korzyści dla kierownika projektu w tak zwanym „twardym” obszarze zarządzania projektem badawczym. W kolejnych wpisach pokażemy, jakie można mieć osobiste i relacyjne korzyści z roli mentora w projekcie badawczym, czyli skupimy się na „miękkim” obszarze zarządzania projektem badawczym. Korzyści ze zrozumienia problemu badawczego:

...............

Jakie są niezbędne kompetencje doktorantów?

W naszej pracy konsultantów w zakresie zarządzania kompetencjami często spotykamy się z pytaniami, jakie kompetencje powinni posiadać doktoranci, aby kompetencje te zwiększały szanse na ukończenie pracy doktorskiej, a w dalszej kolejności rozwijanie swojej kariery w nauce. W oparciu o nasze doświadczenie doradcze i pracę naukową stworzyliśmy listę kompetencji, które powinien posiadać i rozwijać w czasie studiów doktorskich. Pogrupowaliśmy je w 3 obszary i opisaliśmy pytaniami „jak”, aby dać wskazówkę doktorantom, w jakich obszarach powinni się rozwijać. Obszar 1 – Planowanie własnego rozwoju naukowego i podnoszenie efektywności osobistej •        Jak ustalać cele osobiste w kontekście pracy w zespole badawczym? •        Jak

...............

Wzięliśmy udział w 39tej corocznej konferencji Society for Industrial Psychology w Chicago (SIOP)

Konferencja SIOP to jedno z największych wydarzeń dla specjalistów w dziedzinie psychologii przemysłowej i organizacyjnej. Na tej konferencji uczestnicy mają możliwość uczestnictwa w różnorodnych sesjach, prezentacjach, warsztatach i dyskusjach poświęconych najnowszym badaniom, trendom i praktykom w tej dziedzinie. Oto kilka typowych wydarzeń, które mogą mieć miejsce na konferencji SIOP: Konferencja SIOP to zawsze wydarzenie pełne inspiracji, nowych możliwości i możliwości naukowej i zawodowej wymiany myśli w obszarze psychologii przemysłowej i organizacyjnej. W czasie konferencji prof. dr hab. Barbara Kożusznik i prof. Sharon Glazer zorganizowały sesję: “IWOP Declaration of Identity: Creating a global shared identity”. W sesji wzięli udział wybitni spejcaliści,

...............

Jakie są luki kompetencyjne różnorodnego zespołu badawczego?

W naszych badaniach, które przeprowadziliśmy w uczelniach badawczych w Polsce w latach 2020-2022 poszukiwaliśmy również nowych trendów i zjawisk w pracy zespołów badawczych. Zauważyliśmy, że zespoły badawcze są coraz bardziej rozproszone i różnorodne. Dlatego zbadaliśmy luki kompetencyjne w takim właśnie zespole, pochodzącym z jednej z uczelni badawczych. Analizowany zespół badawczy składał się z 13 pracowników zatrudnionych na stanowiskach badawczych lub badawczo-dydaktycznych pewnej uczelni, będącej uznaną w Polsce uczelnią badawczą. Celowo wybraliśmy do opisu właśnie ten zespół, gdyż był to jednocześnie najliczniejszy zespół badawczy, jaki wziął udział w badaniu kompetencji pracowników badawczych. Dawało to szansę na wysoką różnorodność jego pozostałych parametrów.

...............