Jak wykonać ocenę okresowa metodą 360 stopni? Część 2

W poprzednim wpisie na blogi zaprezentowaliśmy ideę metody 360 stopni, popularnie nazywanej feedback 360. Dziś pokazujemy, jakie warunki trzeba spełnić w firmie lub w uczelni, aby zastosować tę metodę do oceny pracowników. Aby w przedsiębiorstwie mogła dokonać się zmiana tradycyjnego systemu oceny pracowniczej na system oparty na metodzie „feedback 360” niezbędne jest pełne zrozumienie metody przez pracowników firmy. Akceptacja przeprowadzania tego typu ocen jest niezwykle ważna nie tylko na etapie samej oceny, ale również w momencie otrzymania wyczerpującej informacji zwrotnej, pochodzącej od wszystkich osób, z którymi danego pracownika łączą więzi biznesowe. Aby system ocen pracowniczych „feedback 360” przyniósł spodziewane rezultaty,

...............

Jak wykonać ocenę okresowa metodą 360 stopni? Część 1

W tym wpisie rozpoczniemy cykl artykułów na temat oceny okresowej pracowników, tym razem metodą 360 stopni, nazywaną „feedback 360”. System ocen oparty na metodzie „feedback 360” pozwala on zlikwidować wady jednoosobowej oceny pracownika przez przełożonego, a wnioski z tak przeprowadzonych ocen pracowniczych są bardziej obiektywne i akceptowane zarówno przez samych ocenianych jak i otoczenie. Jego wadą jest jednak duża czasochłonność i kosztowne szkolenia Ocenianie wyników pracy członków zespołu i menedżerów od zawsze napotykało poważne problemy. Zwłaszcza menedżerowie średniego szczebla narażeni są na różne, często sprzeczne, opinie na temat wypełniania swoich zadań i funkcji kierowniczych. Zajmują oni trudną pozycję w środku

...............

Sztuczna inteligencja – wyzwanie czy zagrożenie?

29 października 2024 roku odbyła się dyskusja na temat „Sztuczna inteligencja, różnorodność, rosnąca rola mediów społecznościowych – wyzwanie czy zagrożenie”. Człowiek staje dziś przed wyzwaniami, które jeszcze kilka dekad temu wydawały się odległe lub wręcz niewyobrażalne. Sztuczna inteligencja, zmiany klimatyczne, globalizacja, a także rosnąca rola mediów społecznościowych to zjawiska, które redefiniują nasze miejsce w świecie. W obliczu tych przemian rośnie potrzeba elastyczności i zdolności do adaptacji. Ciągła transformacja w różnych obszarach ma również wpływ na rynek pracy i samo środowisko pracy. Oczekiwania pracodawców zmieniają się w szybkim tempie, a tradycyjne kompetencje stają się obecnie niewystarczające. Przede wszystkim automatyzacja i cyfryzacja

...............

Nasze plany na 2025 rok

Zbliża się rok 2025 rok i jako Interdyscyplinarne Centrum Rozwoju Kadr mamy już plany na przyszły rok. Po pierwsze, naszym celem będzie dalszy rozwój kluczowych kompetencji kadry badawczej oraz kadry wsparcia administracyjnego sektora nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce, które mogą przyczynić się do umacniania pozycji rodzimych uczelni na arenie międzynarodowej. Prowadzimy badania naukowe na tematy związane z kompetencjami pracowników uczelni, automatyzacją pracy menedżerów i zespołów, wpływu sztucznej inteligencji na pracę zespołów badawczych oraz redukcją wpływu menedżerskiego i jego związkiem z efektywnością naukową zespołów badawczych. Po drugie, 2025 rok to ostatni rok naszego projektu „Flow i efektywność zespołu wirtualnego”, który

...............

W jaki sposób wykorzystać narzędzia menedżerskie online, aby zbudować robota menedżera?

Podczas międzynarodowej konferencji International Conference on AI Research (ICAIR 2024) dr hab. inż. Olaf Flak zaprezentował artykuł Online Managerial Tools as Research Tools to Apply Artificial Management. Results of Research, który opowiada o tym, jak wykorzystać narzędzia menedżerskie online do budowy robota menedżera. Sztuczna inteligencja (AI) może zwiększyć ludzką inteligencję w pracy zespołowej, jednak nadal nie jest jasne, jak zastąpić człowieka menedżera menedżerem robotem. Szybki rozwój informatyki daje możliwość zastąpienia menedżerów zespołów robotami. Jednak nadal nie jest możliwe zatrudnienie robota na stanowisku kierowniczym. Dlatego celem prezentowanego artykułu było przedstawienie teoretycznych podstaw takiego systemu informacyjnego, który mógłby być szeroko wykorzystywany przez

...............

Dr hab. inż. Olaf Flak wziął udział w konferencji ICAIR – 4th International Conference on AI Research w Lizbonie

Międzynarodowa Konferencja International Conference on AI Research (ICAIR 2024) jest kluczowym forum dla naukowców i studentów, zarówno naukowców społecznych, przyrodników, jak i filozofów, którzy spotykają się, aby zbadać przyszłość społeczeństwa w kontekście sztucznej inteligencji i robotyki. Tematy konferencji obejmują od uczenia maszynowego, głębokiego uczenia i sieci neuronowych po budowanie uzasadnienia biznesowego dla wdrożenia sztucznej inteligencji. Istnieje kilka silnych nurtów badań i zainteresowań, które rozwijają się w tym obszarze, w tym konsekwencje sztucznej inteligencji i robotyki dla pracy i społeczeństwa, zarządzanie sztuczną inteligencją, ryzyko i korzyści związane ze sztuczną inteligencją, dylematy etyczne związane ze sztuczną inteligencją, zatrudnienie Chatbotów i GenAI. W

...............

Czym jest assessment centre w badaniu kompetencji kandydatów lub pracowników? Część 3

Doradcy personalni podkreślają, że uczestnicy Assessment Centre muszą zwykle rywalizować pomiędzy sobą o jedno wolne miejsce. Rodzi to z jednej strony motywację do jak najlepszego wypełniania zadań, a z drugiej może wpływać stresująco na osoby mniej aktywne i otwarte na otoczenie. W czasie sesji istnieje też presja czasu, gdyż wszystkie postawione przed uczestnikami cele trzeba osiągnąć jak najszybciej. Formę uczestników może osłabić również konieczność szybkiej adaptacji do nowych warunków i sytuacji, a także świadomość bycia obserwowanym i ocenianym przez ekspertów. To taki Big Brother dla kandydatów, na początku uczestnicy starają się wypaść przed oceniającymi jak najlepiej, ale doświadczonemu obserwatorowi łatwo

...............

Czym jest assessment centre w badaniu kompetencji kandydatów lub pracowników? Część 2

Uczestnicy Assessment Centre oceniani są przez kilku asesorów podczas specjalnie przygotowanych zadań i testów symulacyjnych. W skład tego zespołu ekspertów wchodzą zwykle psycholog lub socjolog, specjalista z branży, w której działa dana firma oraz bezpośredni przełożony przyszłego pracownika. Asesorzy obserwują zachowanie kandydatów podczas wykonywania przez nich zadań poszczególnych sesji, a następnie wspólnie wypracowują łączne oceny kompetencji każdego z uczestników. Zarówno dla pracodawcy jak i pracownika ocena przeprowadzona przez kilka osób i w dodatku po za kończeniu kompletnego cyklu zadań może być traktowana jako bardzo zbliżona do obiektywnej. W typowym Assessment Cetnre bierze udział od 5 do 8 kandydatów, których potencjalny

...............

Czym jest assessment centre w badaniu kompetencji kandydatów lub pracowników? Część 1

Często dostajemy pytania, jak inaczej oprócz testów badać kompetencje kandydatów lub pracowników. W działalności doradczej i biznesowej często stosuje się metodę assessment centre, którą w kolejnych wpisach opiszemy. Poszukiwanie pracy nie ogranicza się tylko do znalezienia odpowiadających nam ofert pracy, przygotowania CV, listu motywacyjnego i zwykłej rozmowy kwalifikacyjnej. Często kolejnym etapem na drodze, by przekonać do nas pracodawcę, bywa Assessment Centre. Tę formę spotkania z kandydatami stosują zwłaszcza duże firmy, które posiadają wypracowane w przeszłości własne standardy pozyskiwania pracowników. Jest to także najdroższa forma rekrutacji, więc już samo zaproszenie do wzięcia w niej udziału jest dla kandydata wyróżnieniem. Celem Assessment

...............

Dr hab. inż. Olaf Flak prowadził warsztaty w uniwersytecie Fundacion Universidad Europea del Atlantico

Nawiązujemy kontakty naukowe z uniwersytetami z Europy. Dr hab. inż. Olaf Flak w dniach 02.11.2024-06.11.2024 prowadził warsztaty dla studentów w uczelni Fundacion Universidad Europea del Atlantico w Santander w Hiszpanii. Warsztaty były na temat technik i narzędzi zarządzania wykorzystywane w małych zespołach do koordynowania pracy zespołowej: W warsztatach wzięło udział 90 studentów różnych kierunków studiów. Warsztat były prowadzone w języku angielskim. Jednocześnie nawiązaliśmy współpracę w zakresie prowadzenia zajęć dla studentów uczelni Fundacion Universidad Europea del Atlantico w Santander w ramach projektów Erasmus Plus i innych projektów europejskich.

...............