Jak wykonać ocenę okresowa metodą 360 stopni? Część 1

Posted by

W tym wpisie rozpoczniemy cykl artykułów na temat oceny okresowej pracowników, tym razem metodą 360 stopni, nazywaną „feedback 360”.

System ocen oparty na metodzie „feedback 360” pozwala on zlikwidować wady jednoosobowej oceny pracownika przez przełożonego, a wnioski z tak przeprowadzonych ocen pracowniczych są bardziej obiektywne i akceptowane zarówno przez samych ocenianych jak i otoczenie. Jego wadą jest jednak duża czasochłonność i kosztowne szkolenia

Ocenianie wyników pracy członków zespołu i menedżerów od zawsze napotykało poważne problemy. Zwłaszcza menedżerowie średniego szczebla narażeni są na różne, często sprzeczne, opinie na temat wypełniania swoich zadań i funkcji kierowniczych. Zajmują oni trudną pozycję w środku hierarchii organizacyjnej firmy, co pociąga za sobą wiele sytuacji kryzysowych, związanych z trudnościami w komunikacji i rozbieżnością celów. Także szeregowi pracownicy rzadko usatysfakcjonowani są oceną ich pracy sporządzoną przez bezpośredniego przełożonego. Każda próba faworyzowania któregoś z nich może zakończyć się konfliktem wewnątrz nawet dobrze zintegrowanego zespołu.

Rozwiązaniem problemów związanych z ocenami pracowniczymi może być system ocen oparty na metodzie „feedback 360”. Pozwala on zlikwidować wady jednoosobowej oceny pracownika przez przełożonego, a wnioski z tak przeprowadzonych ocen pracowniczych są bardziej obiektywne i akceptowane zarówno przez samych ocenianych jak i otoczenie. System ocen oparty na metodzie „feedback 360” polega na zastąpieniu osoby oceniającego odpowiednio dobranym audytorium. Ta specjalnie dobrana grupa składa się zarówno z osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie czyli bezpośredniego przełożonego, członków zarządu, podwładnych, współpracowników, jaki i klientów, dostawców, przedstawicieli lokalnej społeczności.

Metoda oceny „feedback 360” polega na uzyskaniu informacji zwrotnej ze wszystkich kierunków oraz stron zaangażowanych w kontakt z pracownikiem. Mimo że najszersze grono oceniających posiadają głównie menedżerowie średniego szczebla, metoda ta sprawdza się również w przypadku pracowników szeregowych i członków zarządu. Kompetencje ocenianych pracowników opisuje się za pomocą wielu kryteriów, które obejmują min.:

  • radzenie sobie ze stresem w sytuacjach kryzysowych,
  • zdolność aktywnego słuchania,
  • rozwiązywanie konfliktów interpersonalnych w zespole,
  • umiejętność informowania i przekazywania poleceń,
  • kreatywność i pokonywanie oporu wobec zmian.

Jakie warunki musi spełnić przedsiębiorstwo, aby zastosować tę metodę oceny? Przeczytaj w kolejnym wpisie na blogu.