Kompetencje badacza: jak się mierzyć kompetencję “organizacja pracy własnej”?

Posted by

Kolejną kompetencją, którą możemy mierzyć u badaczy, organizacja pracy własnej. Potocznie widzimy lub w jakiś sposób możemy stwierdzić, czy ktoś jest dobrze zorganizowany lub roztrzepany. Tylko jak to zmierzyć?

Organizacja pracy własnej kojarzy nam się wprost z umiejętnością planowania zadań w czasie i ich realizacji zgodnie z planem, ewentualnie reakcją na nieprzewidziane przeszkody w realizacji planu. Badania przeprowadzone wśród menedżerów dowodzą, że tylko 10% osób na kierowniczych stanowiskach nie narzeka na brak czasu, pozostali potrzebowaliby dodatkowo od kilku do kilkunastu godzin. Efektem złego planowania czasu pracy jest nadmierne zmęczenie, brak czasu dla rodziny oraz nie osiąganie zamierzonych celów. Menedżerowie najczęściej nie uwzględniają krzywych wydajności pracy, sprawności psychofizycznych, oraz rozkładu koncentracji w ciągu godzin pracy.

Podobnie jest z naukowcami, którzy z definicji pracują cały czas w ciągu doby, mimo, że czasami mają wolne od prowadzenia zajęć dydaktycznych lub pisania tekstów naukowych. W naszym systemie oceny kompetencji badacza zdefiniowaliśmy organizację pracy własnej następująco:

Planowanie, organizowanie i monitorowanie realizacji własnych zadań poprzez określenie priorytetów i celów przy optymalnym wykorzystywaniu zasobów.

W związku tym określiliśmy 5 wskaźników szczegółowych:

  • Umiejętność formułowania celów
  • Planowanie działań (priorytety, harmonogramy, scenariusze, zasoby)
  • Wykorzystanie wsparcia ze strony innych osób
  • Monitorowanie przebiegu prac i adaptowanie się do sytuacji
  • Analizowanie efektywności realizowanych zadań

Każdy z tych wskaźników oceniamy 5 stopniową skalą behawioralną. Dla przykładu wskaźnik „Umiejętność formułowania celów” oceniamy skalą:

  1. Nieprecyzyjnie formułuje cele oraz kolejne etapy realizacji.     
  2. Czasami wskazuje tylko ogólne założenia celów oraz etapy i wskaźniki ich realizacji.
  3. Precyzyjnie określa zarówno cele jak i etapy oraz wskaźniki ich realizacji.    
  4. Pomaga innym w precyzyjnym formułowaniu celów oraz etapów  ich realizacji.       
  5. Precyzyjnie wyznacza etapy i wskaźniki realizacji celów w skali całej uczelni oraz dla poszczególnych jednostek/zespołów.

Kompetencję „Organizacja pracy własnej” umieściliśmy w 2 profilach badawczy z następującą wagą (skala od 1 do 5):

  • Asystent (R1) – waga 3
  • Adiunkt (R2) – waga 3

Jak to działa w praktyce, sprawdź i zmierz swoje kompetencje za pomocą narzędzi dostępnych tu:

https://researchcompetences.us.edu.pl/forms/public/