Kompetencje badacza: jak się mierzyć kompetencję “asertywność”?

Posted by

W kolejnych tygodniach chcemy przedstawić kilka przykładów kompetencji, które mierzymy w ramach narzędzi do pomiaru kompetencji, które możesz sprawdzić na naszej stronie. Użytkownicy narzędzi i czytelnicy bloga pytają nas, jak wykonujemy pomiaru, co bierzemy pod uwagę przy pomiarze i jak stworzyliśmy wskaźniki.

Weźmy dla przykładu jedną z kompetencji, wykorzystaną w profilach kompetencyjnych naszych narzędzi do pomiaru kompetencji badacza. Będzie nią asertywność.

Po pierwsze, zadajmy sobie pytanie, czym jest asertywność. Asertywność człowieka postrzega się zatem jako łagodne, szczere i stanowcze komunikowanie swoich pragnień i dążeń. Człowiek asertywny wie czego chce i potrafi to oznajmić innym. Zachowanie takie jest świetnym sposobem na nieuleganie namowom i prośbom, których wcale nie chcemy lub nie moglibyśmy spełnić. Zachowanie asertywne nie jest tylko zewnętrznym objawem naszej silnej woli lub wysokiego poczucia własnej, ale jest też okazywaniem pozytywnych uczuć innym osobom.

Dlatego w naszych profilach kompetencji asertywność zdefiniowaliśmy następująco:

Asertywność jest to wyrażanie własnego zdania, uczuć, postaw i przekonań w sposób otwarty, nienaruszający praw innych osób oraz interesów organizacji.

Jednak z tak sformułowanego zdania jeszcze nie wynika, jak możemy określić, czy ktoś jest asertywny lub nie jest, a w szczególności w jakim stopniu jest asertywny w różnych sytuacjach. Często asertywną postawę należy zachować na długo zanim nastąpi sytuacja, której nie chcemy. Jeśli mamy podjąć się jakiegoś zadania, do którego nie jesteśmy przekonani, warto już wtedy zastanowić się, czy aby na pewno tego chcemy. Asertywny komunikat powinien być spójny pod względem werbalnym i niewerbalnym. Kiedy trzeba oznajmić niezadowolenie ze spóźnienia kolegi lub pracownika na umówione spotkanie, należy dostosować zarówno ton głosu, mimikę i treść wypowiedzi.

Dlatego aby uporządkować sytuacje, w których możemy wykazać się asertywnością, w pomiarze tej kompetencji wykorzystaliśmy następujące wskaźniki:

  • Obrona własnego zdania / interesów przy równoczesnej otwartości na perspektywę innych osób (np. wydawcy)
  • Poszukiwanie porozumienia
  • Taktowne wyrażanie się, oparte na szacunku (bez poczucia wyższości)
  • Odwaga wypowiadania się
  • Świadomość własnej wartości / potencjału

Każdy z tych wskaźników oceniamy 5 stopniową skalą behawioralną. Dla przykładu wskaźnik „Obrona własnego zdania” oceniamy skalą:

  1. Nie potrafi bronić własnego zdania / interesów lub robi to dość agresywnie.  
  2. W niektórych sytuacjach może mieć trudność z asertywną obroną własnego zdania / interesów.   
  3. W uzasadnionych przypadkach asertywnie broni własnego zdania / interesów.        
  4. Nawet w trudnych emocjonalnie przypadkach asertywnie broni własnego zdania / interesów zachowując otwartość na perspektywę innych osób.     
  5. Tworzy kulturę organizacyjną sprzyjającą postawom asertywnym wśród (współpracowników).

Jak to działa w praktyce, sprawdź i zmierz swoje kompetencje za pomocą narzędzi dostępnych tu:

https://researchcompetences.us.edu.pl/forms/public/