Jakie są luki kompetencyjne różnorodnego zespołu badawczego?

Posted by

W naszych badaniach, które przeprowadziliśmy w uczelniach badawczych w Polsce w latach 2020-2022 poszukiwaliśmy również nowych trendów i zjawisk w pracy zespołów badawczych. Zauważyliśmy, że zespoły badawcze są coraz bardziej rozproszone i różnorodne. Dlatego zbadaliśmy luki kompetencyjne w takim właśnie zespole, pochodzącym z jednej z uczelni badawczych.

Analizowany zespół badawczy składał się z 13 pracowników zatrudnionych na stanowiskach badawczych lub badawczo-dydaktycznych pewnej uczelni, będącej uznaną w Polsce uczelnią badawczą. Celowo wybraliśmy do opisu właśnie ten zespół, gdyż był to jednocześnie najliczniejszy zespół badawczy, jaki wziął udział w badaniu kompetencji pracowników badawczych. Dawało to szansę na wysoką różnorodność jego pozostałych parametrów.

Parametry opisujące zróżnicowanie zespołu przedstawiały się następująco:

  • stanowisko pracy na uczelni – w zespole pracowały 4 osoby zatrudnione na stanowisku adiunkta, 5 na stanowisku profesora uczelni oraz 4 na stanowisku profesora,
  • w zespole były 4 kobiety oraz 9 mężczyzn,
  • średni staż pracy wynosił 22 lata, jednakże odchylenie standardowe stażu pracy wyniosło aż 11 lat, minimalny staż pracy to 6 lat, a maksymalny 45 lat; powyższe liczby dają obraz zespołu bardzo zróżnicowanego pod względem wieku jego członków; jednocześnie do dalszej analizy przyjęto następujące przedziały stażu pracy – do 10 lat (2 osoby), od 11 do 20 lat (4 osoby), od 21 do 30 lat (4 osoby), powyżej 30 lat (3 osoby),
  • samoocena w zakresie preferowanego procesu badawczego – 1 osoba preferowała pozyskiwanie zasobów (proces 1), 5 osób prowadzenie badań (proces 2), 5 osób publikowanie (proces 3), a 2 osoby komercjalizację wyników badań (proces 4),
  • samoocena w zakresie porównania się do innych pracowników nauki w danej dyscyplinie – 1 osoba postrzegała swoje kompetencje poniżej średniej w dyscyplinie naukowej, 6 osób uważało swoje kompetencje za przeciętne, 5 osób postrzegało siebie jako lepszych od przeciętnej, a 1 osoba jako znacznie lepszą od przeciętnej w dyscyplinie naukowej.

Analizując dane otrzymaliśmy, wiele wniosków, które możesz znaleźć w naszej książce pt. Kompetencje pracowników uczelni badawczych w Polsce, dostępnej w księgarni Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach:

https://wydawnictwo.us.edu.pl/node/27063

Poniżej przedstawiamy wybrane trzy wnioski.

Po pierwsze, pracownicy zatrudnieni na stanowisku adiunkta oraz pracownicy zatrudnieni na stanowisku profesora posiadali średnio rzecz biorąc niższe kompetencje, niż założone poziomy tych kompetencji w ich profilach kompetencyjnych. Natomiast pracownicy zatrudnieni na stanowisku profesora uczelni odwrotnie – ich kompetencje były wyższe, niż zakładał wzorzec kompetencji dla tego stanowiska.

Po drugie, kobiety w analizowanym zespole badawczym miały nieznacznie wyższe kompetencje, niż wymagane w ich profilach kompetencji, a mężczyźni odwrotnie – ich kompetencje były średnio rzecz biorąc niższe, niż poziomy ustalone przez ekspertów w profilach kompetencji.

Po trzecie, z jednej strony nie jest zbytnio zaskakujące, że pracownicy ze stażem pracy do 10 lat mieli średnio rzecz biorąc kompetencje na niższym poziomie, niż ustalone w ich profilach kompetencji. Z drugiej strony, zaskoczeniem jest fakt, że pracownicy ze stażem pracy powyżej 30 lat w znaczącym stopniu mieli średnio rzecz biorąc niższe kompetencje, niż te, które były od nich wymagane.