W ramach naszej pracy w Interdyscyplinarnym Centrum Rozwoju Kadr pod koniec 2021 roku przeprowadziliśmy pierwszy z cyklu wywiadów na temat kompetencji w zarządzaniu uniwersytetami i szeroko pojętym sektorem nauki. Naszym pierwszym gościem był Prof. Dr.-Ing. habil. Marcin Grzegorzek, który jest aktywnym liderem grup badawczych i projektów w Uniwersytecie w Lubece.
Prof. Dr.-Ing. habil. Marcin Grzegorzek odpowiedział nam na pytania związane z rozwojem kompetencji badawczych oraz kompetencji lidera projektu badawczego w oparciu o doświadczenia w pracy z międzynarodowymi zespołami badawczymi w University of Siegen oraz University of Luebeck.
W swojej pracy kładzie nacisk na angażowanie w pracę naukową studentów ostatnich lat, a swoich doktorantów wspiera w rozwijaniu kompetencji badawczych w zagranicznych uniwersytetach w ramach tzw. post-docków. Prof. Dr.-Ing. habil. Marcin Grzegorzek podkreślał, że potencjał w tworzeniu projektów badawczych i ich efekty pochodzą wprost ze współpracy w zespole badawczych i kompetencji społecznych członków tego zespołu.
Twierdził, że każdy lider zespołu badawczego powinien umożliwiać wszechstronny rozwój swoich podwładnych, pracować z nimi na partnerskich zasadach opartych na zaufaniu i dobrej komunikacji. Podaje przykłady, jak podejmuje takie inicjatywy w swoich zespołach badawczych i dzieli się dobrymi praktykami w tym zakresie.
Wywiad z Prof. Dr.-Ing. habil. Marcinem Grzegorzkiem możesz zobaczyć na naszym kanale YT:
Informacje o aktywności badawczej naszym rozmówcy:
Prof. Dr.-Ing. habil. Marcin Grzegorzek założył w University of Luebeck laboratorium o nazwie APPS Lab (Assessment of Physical and Psychological Signals), w którym wraz ze swoimi kilkudziesięcioma współpracownikami prowadzi interdyscyplinarne badania w zakresie rozpoznawania wzorców i uczenia maszynowego, oparte o sensory i sygnały płynące z ludzkiego ciała. Natomiast Medical Data Science Team, którym kieruje Prof. Dr.-Ing. habil. Marcin Grzegorzek, zajmuje się również analizą zachowań ludzi w wielu punktów widzenia: fizycznego, kognitywnego, emocjonalnego oraz socjalnego stan człowieka. Dzięki ich integracji odbywa się to w ramach spójnego modułu holistycznego monitoringu aktywności człowieka. Celem systemu jest zarówno automatyczne rozpoznawanie wzorców w zakresie zachowań ludzkich w czasie rzeczywistym jak i kumulatywna ich ocena na podstawie dłuższego okresu obserwacji.
Prof. Dr.-Ing. habil. Marcin Grzegorzek opublikował ponad 150 artykułów naukowych z zakresu analizy danych metodami rozpoznawania wzorców, kierował 9 projektami naukowo-badawczymi wyłonionymi do finansowania w konkursach krajowych i zagranicznych, był głównym promotorem w 7 zakończonych przewodach doktorskich, wygłosił 4 wykłady przewodnie na konferencjach (ang. keynotes) oraz ponad 40 innych wykładów naukowych na zaproszenie instytucji naukowych. Prof. Marcin Grzegorzek działa w gremiach naukowych, np. jako Associate Editor in Chief czasopisma Pattern Recognition (Elsevier) oraz wykonując recenzje dla ponad 10 innych czasopism. Dzięki swojej międzynarodowej historii zatrudnienia, Prof. Marcin Grzegorzek umiejętnie integruje międzynarodowych naukowców w swoim zespole.