Jak reprezentować pracę człowieka i jego kompetencje w postaci układu wielkości organizacyjnych?

Posted by

Kontynuując rozważania, które zaprezentowaliśmy tydzień temu w wywiadzie z Prof. Richardem Griffith na temat tempa zastępowania pracy ludzkiej przez sztuczną inteligencję można zadać pytanie: jak w sposób teoretyczny reprezentować procesy kognitywne w ludzkim umyśle zwłaszcza w obszarze zarządzania i pracy zespołowej?

Odpowiedzią na to pytanie są badania prowadzone od kilkunastu lat przez dr hab. inż. Olafa Flaka. W licznych publikacjach prezentował swoje wyniki badań dotyczące najpierw koncepcji teoretycznych przedstawienia pracy menedżera i zespołu, a następnie badań empirycznych. Swoją wiedzę prezentuje na blogu http://artificialmanagers.com/, a poniżej prezentujemy fragment jego artykułu finansowanego z projektu, który realizujemy w Interdyscyplinarnym Centrum Rozwoju Kadr, mianowicie „Flow i efektywność zespołu wirtualnego”, finansowanego z polskiego NCN i niemieckiego DFG. Więcej zobacz tutaj: https://projekty.ncn.gov.pl/index.php?projekt_id=498926

Sztuczna inteligencja (AI) może wspomagać ludzką inteligencję w pracy zespołowej, jednak nadal nie jest jasne, jak wdrożyć sztuczne zarządzanie (Flak i Pyszka, 2022). Badania nad sztuczną inteligencją pokazują, że może ona wspomagać zespoły ludzkie w ważny sposób, poprawiając koordynację zespołu, zwiększając dzielenie się wiedzą i uczenie się, wspierając podejmowanie decyzji, a także ocenę i wydajność zespołu (Khakurel & Blomqvist, 2022).

Ponadto wykorzystanie modeli językowych zwiększyło popularność w różnych branżach i doprowadziło do znacznego wzrostu produktywności w operacjach biznesowych (Bouschery, Blazevic & Piller, 2023). Mówi się, że sztuczna inteligencja stała się obiecującą i coraz bardziej dostępną technologią do podejmowania decyzji menedżerskich. Wraz z przyjęciem oprogramowania obsługującego sztuczną inteligencję organizacje mogą wykorzystać różne korzyści płynące z tej technologii, ale muszą również wziąć pod uwagę zamierzone i niezamierzone konsekwencje wykorzystania technologii do ról kierowniczych (Leyer & Schneider, 2021).

Jeśli chodzi o wyniki, zespoły radzą sobie równie dobrze w obu typach zarządzania, z tendencją do nawet lepszych wyników zespołów zarządzanych przez sztuczną inteligencję. Ponadto członkowie zespołu postrzegają interwencje zarówno ze strony AI, jak i ludzkiego menedżera jako równie istotne (Gyory i in., 2021). Niektóre badania nad mieszanymi zespołami człowiek-robot, które obejmują zarówno roboty, jak i ludzi, przyciągnęły uwagę badaczy z różnych dyscyplin (Wolf & Stock-Homburg, 2022).

Byłoby to prawdziwym spełnieniem słów Druckera, że w przyszłości “komputery” nie tylko będą podejmować decyzje, ale zrobią znacznie więcej (Drucker, 1967). Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, czy możliwe jest zastąpienie ludzkich menedżerów zespołów robotami, prowadzi do silnej potrzeby ustanowienia pewnych wzorców pracy menedżera zespołu (Halliday & Stacey, 2009).

Możemy zastąpić pracę menedżera i członków zespołu tylko wówczas, gdy odpowiemy sobie na proste pytanie: Co tak naprawdę robi menedżer? (Sinar & Paese, 2016). Cały artykuł na ten temat i inne publikacje możesz znaleźć właśnie na http://artificialmanagers.com/

Flak, O., & Pyszka, A. (2022). Evolution From Human Virtual Teams to Artificial Virtual Teams Supported by Artificial Intelligence. Results of Literature Analysis and Empirical Research. Management Issues, Vol. 20, No. 2(96), (pp. 48-69). https://doi.org/10.7172/1644-9584.96.3

Khakurel, J., & Blomqvist, K. (2022). Artificial Intelligence Augmenting Human Teams. A Systematic Literature Review on the Opportunities and Concerns. In: H. Degen, & S. Natoa, S. (Eds.), Artificial Intelligence in HCI. Lecture Notes in Computer Science: Vol 13336 (pp. 51-68). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-05643-7_4

Bouschery, S. G., Blazevic, V., & Piller, F. T. (2023). Augmenting human innovation teams with artificial intelligence: Exploring transformer-based language models. Journal of Product Innovation Management. https://doi.org/10.1111/jpim.12656

Leyer, M., & Schneider, S. (2021). Decision augmentation and automation with artificial intelligence: Threat or opportunity for managers? Business Horizons, 64(5), 711-724. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2021.02.026.

Gyory, J. T., Soria Zurita, N. F., Martin, J., Balon, C., McComb, C., Kotovsky, K., & Cagan, J. (2021). Human Versus Artificial Intelligence: A Data-Driven Approach to Real-Time Process Management During Complex Engineering Design. Journal of Mechanical Design, 144(2): 021405. https://doi.org/10.1115/1.4052488

Wolf, F. D., & Stock-Homburg, R. M. (2022). How and When Can Robots Be Team Members? Three Decades of Research on Human–Robot Teams. Group & Organization Management. https://doi.org/10.1177/10596011221076636

Drucker, P.F., (1967). The Manager and the Moron. McKinsey Quarterly, December, http://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/the-manager-and-the-moron

Halliday, R.M., & Stacey, M.J. (2009). Observation: the lost and found managerial skill. Northeast Decision Sciences Institute Proceedings, 380-385.

Sinar, E., & Paese, M. (2016). The new leader profile. Training Magazine, 46, 46-50.