Nasza publikacja z międzynarodowej konferencji “6th International Conference on Knowledge Management Systems ICKMS2023”

Posted by

W ramach konferencji, o której pisaliśmy w poprzednim wpisie, opublikowaliśmy artykuł pt. „Teamwork Effectiveness of Virtual Teams Supported by the Knowledge Management System”. Publikacja była finansowana z naszego projektu „Flow i efektywność zespołu wirtualnego”, finansowanego z polskiego NCN i niemieckiego DFG. Więcej zobacz tutaj: https://projekty.ncn.gov.pl/index.php?projekt_id=498926

O czym napisaliśmy w artykule?

Na podstawie teoretycznych podstaw efektywności pracy zespołowej sformułowaliśmy cztery pytania badawcze, na które staraliśmy się odpowiedzieć podczas badań empirycznych. Są one następujące:

  • W jakim stopniu korzystanie z KMS (knowledge management system) jest związane z oceną kreatywnych zachowań?
  • W jakim stopniu korzystanie z KMS jest związane z oceną wykonania zadania?
  • W jakim stopniu korzystanie z KMS jest związane z oceną pracy zespołowej?
  • W jakim stopniu korzystanie z KMS jest związane z oceną organizacyjnych zachowań obywatelskich?

Celem artykułu było przedstawienie odpowiedzi na te pytania badawcze w perspektywie efektywności pracy zespołowej i systemów zarządzania wiedzą. Dokonaliśmy przeglądu literatury dotyczącej (a) zespołów wirtualnych, (b) systemów zarządzania wiedzą oraz (c) aspektów efektywności pracy zespołowej. Opisaliśmy (a) koncepcję metodologiczną zwaną systemem pojęć organizacyjnych wraz z narzędziami badawczymi TransistorsHead.com oraz (b) metodologię oceny efektywności. Obie metodologie zostały wykorzystane do zbadania działań w zakresie wykorzystania KMS oraz subiektywnej oceny efektywności pracy zespołowej.

W artykule zawarliśmy wyniki badań przeprowadzonych w latach 2022 i 2023 wśród 26 uczestników metodą obserwacji długoterminowej skoncentrowanej na konkretnym zadaniu organizacyjnym.

Okazało się, że (1) nie jest jasne, jaki jest związek między aktywnością w zakresie korzystania z KMS a ich subiektywną oceną zachowań kreatywnych, (2) istnieje dość silny związek między aktywnością w zakresie korzystania z KMS a subiektywną efektywnością w obszarze wykonywania zadań, (3) aktywność w zakresie korzystania z KMS jest silnie związana z oceną pracy zespołowej oraz (4) związek między korzystaniem z KMS a oceną organizacyjnych zachowań obywatelskich jest bardzo słaby.

Cały artykuł znajdziesz tutaj: https://www.ijke.org/show-65-198-1.html