Nasza publikacja z międzynarodowej konferencji „Nowoczesność Przemysłu i Usług” (MIS 2023 – Modernity of Industry and Services)

Posted by

W dniach 22-24 listopada 2023 roku odbyła się coroczna konferencja organizowana przez TNOiK, oddział w Katowicach, na której mogliśmy zaprezentować nasze wyniki badań w formie artkułu o tytule „KNOWLEDGE REPRESENTATION OF MANAGERIAL COMPETENCES IN VIRTUAL TEAMS AIMED AT ARTIFICIAL MANAGEMENT”.

W poprzednim wpisie na blogu przedstawiliśmy krótko koncepcję układu wielkości organizacyjnych, który pozwala reprezentować wiedzę na temat kompetencji w postaci wielkości organizacyjnych, a w konsekwencji w postaci czynności menedżerskich. Dziś krótko przedstawimy opublikowany artykuł.

Celem artykułu było przedstawienie rozwiązania problemu badawczego w dziedzinie implementacji sztucznej inteligencji do zarządzania zespołem, w jaki sposób zarejestrować kompetencje człowieka menedżera, aby zastąpić go sztucznym menedżerem. Postawiliśmy dwa pytania badawcze:

  • jak reprezentować wiedzę o tym, co robi menedżer?
  • jak rejestrować wiedzę o tym, co robi menedżer?

Do badania wykorzystaliśmy metodę obserwacji nieuczestniczącej i narzędzia menedżerskie online na platformie TransistorsHead.com, będącej własnością dr hab. inż. Olafa Flaka. Zobacz więcej: http://transistorshead.com/

Jakie możemy wyciągnąć wnioski z badań?

Po pierwsze, oryginalna metodologia badań zarządzania zespołem – układ wielkości organizacyjnych, jest odpowiedni do reprezentowania kompetencji menedżera w sposób teoretyczny. Po drugie, jedynym sposobem jest rejestrowanie tego, co robi menedżer, jest bezpośrednie rejestrowanie jego czynności menedżerskich, które są przejawem jego kompetencji w tym zakresie.

Oczywiście, jesteśmy świadomi ograniczeń wynikających z przeprowadzonych badań. Aby faktycznie zbudować menedżera robota opartego o kompetencje, powinny być spełnione co najmniej trzy warunki: wzajemna podstawa komunikacji dla menedżera robota i członków zespołu (wspólne pojęcia i ich znaczenia), sprawdzone metody przewidywania ludzkich zachowań w pracy zespołowej, a także możliwość realnego wpływu menedżera robota na członków zespołu.

Ponieważ jednak w ciągu ostatnich 20 lat nastąpił gwałtowny rozwój technologii informatycznych, robotyki i zastępowania pracy ludzi maszynami lub algorytmami, obszar automatyzacji zarządzania zespołem i jego konsekwencje wydają się być dominującym obszarem badań w najbliższej przyszłości, a także praktycznym wdrożeniem tych badań.

Pełny artykuł zobacz tutaj:

https://managementpapers.polsl.pl/wp-content/uploads/2023/09/177-Flak-Ko%C5%BCusznik.pdf