Zachęcamy do zapoznania się z naszą najnowszą publikacją pt. „Kompetencje pracowników uczelni badawczych w Polsce – najważniejsze wyniki badań”, w której zawarliśmy analizę kompetencji pracowników polskich uczelni badawczych na podstawie badań, które przeprowadziliśmy w 2022 roku.
Poniżej zamieszczamy najważniejsze wnioski zawarte w naszej publikacji. Możesz ją nabyć w księgarni Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach:
https://wydawnictwo.us.edu.pl/node/27063
Powyższa publikacja zawiera opracowanie przeprowadzonych badań empirycznych pod kątem oceny kompetencji kadry badawczej i wsparcia i w odniesieniu do głównych 4 procesów badawczych, prowadzonych na uczelniach. Publikacja składa się z 5 rozdziałów opisujących poszczególne zjawiska w zakresie zarządzania kompetencjami pracowników uczelni. W każdym rozdziale opisaliśmy kompetencje pracowników uczelni badawczych z pięciu różnych perspektyw.
Po pierwsze, w rozdziale 1 rozwiązaliśmy problem badawczy, jakim jest znalezienie kluczowych kompetencji w poszczególnych procesach prowadzenia badań naukowych oraz określenie poziomu tych kompetencji dla kadry badawczej i kadry wsparcia uczelni badawczych. Omówiliśmy w nim pojęcie kompetencji oraz procesy ich badania, zaprezentowano również efekty pracy zespołu projektowego związane z budowaniem modelu kompetencyjnego, a także wyniki oceny kluczowych kompetencji dla poszczególnych procesów prowadzenia badań naukowych.
Po drugie, przedmiotem rozważań rozdziału 2 są zależności dotyczące kompetencji społecznych otrzymane w wyniku badania przeprowadzonego w polskich uczelniach badawczych w zakresie kluczowych kompetencji kadry badawczej i kadry wsparcia w procesie dążenia do uzyskania doskonałości badawczej. W rozdziale tym skoncentrowaliśmy się w szczególności na kompetencjach budowania relacji, dzielenia się wiedzą i doświadczeniem oraz współpracy, jako kluczowymi z punktu widzenia przyjętego w badaniu modelu teoretycznego. Pytanie badawcze, jakie postawiliśmy, dotyczyło wpływu kompetencji społecznych kadry badawczej i kadry wsparcia na proces dążenia do doskonałości badawczej uczelni.
Po trzecie, celem rozdziału 3 była odpowiedź na dwa pytania badawcze, łączące kwestie obiektywnej efektywności pracy kadry badawczej i luk kompetencyjnych, jakie zostały ustalone podczas badania kompetencji. Pytania badawcze, jakie postawiliśmy, aby zrealizować ten cel, to:
- Jak kształtowały się luki kompetencyjne kadry badawczej o najwyższym danym wskaźniku efektywności na poszczególnych stanowiskach na uczelni?
- Jaka jest relacja zajmowanego stanowiska na uczelni do średniej danego wskaźnika efektywności kadry badawczej?
W rozdziale 4 postawiliśmy pytanie badawcze, jaką rolę w zakresie efektywnego osiągania celów naukowych i komercjalizacji badań naukowych uniwersytetu odgrywają kompetencje kadry badawczej tej uczelni. W tej części opracowania zaprezentowaliśmy zależności między ogólnym poziomem ocen w zakresie kompetencji a skutecznością uczelni w realizacji podstawowych celów naukowych i komercjalizacji badań naukowych.
Celem rozdziału 5 było omówienie najważniejszych charakterystyk zespołu badawczego oraz znaczenia różnorodności dla efektywności zespołu i satysfakcji jego członków. W rozdziale tym przeanalizowaliśmy przypadek zespołu różnorodnego i omówiono jego właściwości pod względem kompetencji pracowniczych. Sformułowaliśmy odpowiedzi na 5 pytań badawczych, dotyczących luk kompetencyjnych w analizowanym zespole badawczym, mianowicie:
- Jak kształtowały się średnie luki kompetencyjne członków zespołu w zależności zajmowanego stanowiska?
- Jak kształtowały się średnie luki kompetencyjne członków zespołu dla poszczególnych kompetencji w zależności od płci?
- Jak rozkładały się kompetencje w zespole badawczym w zależności od stażu pracy?
- Jak kształtowały się w badanym zespole luki kompetencyjne w zależności od preferowanego przez respondenta procesu badawczego?
- Jak kształtowała się luka kompetencyjna w kontekście samooceny pracowników do innych pracowników nauki w danej dyscyplinie?