Opublikowaliśmy książkę  z wynikami badań pt. „Kompetencje pracowników uczelni badawczych w Polsce”

Posted by

Właśnie ukazała się publikacja z naszymi wynikami badań na temat kompetencji kadry badawczej i kadry wsparcia polskich uczelni badawczych!

Jak to się zaczęło?

Jako zespół Interdyscyplinarnego Centrum Rozwoju Kadr Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (ICRK) opracowaliśmy pierwszy model kluczowych kompetencji wspierających doskonałość badawczą opracowany z myślą o pracownikach polskich uczelni. W oparciu o ten model powstało jedyne w swoim rodzaju narzędzie dla osób związanych z sektorem szkolnictwa wyższego.

Wypracowany model stał się podstawą do przeprowadzenia badania kompetencji kadry badawczej i kadry wsparcia w polskich uczelniach badawczych. Ten etap projektu prowadzony był w okresie od listopada 2021 roku do końca maja 2022 roku. Badanie przeprowadzone zostało za pomocą platformy informatycznej przygotowanej przez firmę Asseco Data Systems S.A.

Zgodnie z przyjętymi założeniami projektu, w badaniu wzięło udział 10 uczelni badawczych:

  1. Uniwersytet Warszawski
  2. Politechnika Gdańska
  3. Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
  4. Politechnika Warszawska
  5. Uniwersytet im. Adam Mickiewicza w Poznaniu
  6. Uniwersytet Jagielloński
  7. Gdański Uniwersytet Medyczny
  8. Politechnika Śląska
  9. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  10. Uniwersytet Wrocławski

reprezentowanych przez 190 pracowników kadry badawczej i 95 pracowników kadry wsparcia.

Dane pozyskane w rezultacie przeprowadzenia badania umożliwiły przeprowadzenie wielowymiarowych analiz, których wyniki prezentujemy w kolejnych rozdziałach niniejszego opracowania. I tak, w rozdziale 1 prezentujemy ogólne wyniki badań kompetencji pracowników kadry badawczej i kadry wsparcia w kontekście rozwoju doskonałości naukowej uczelni, rozdział 2 zawiera wyniki badań dotyczące kompetencji społecznych kadry badawczej i kadry wsparcia w uczelniach badawczych, rozdział 3 ukazuje luki kompetencyjne kadry badawczej w kontekście efektywności ich pracy, rozdział 4 przedstawia kompetencje kadry badawczej na tle procesów komercjalizacji badań naukowych, a rozdział 5 stanowi studium przypadku luk kompetencyjne różnorodnego zespołu badawczego.

Książkę możesz kupić w księgarni Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach:

https://wydawnictwo.us.edu.pl/node/27063