W dniach 19-20 września 2022 roku odbyła się na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu konferencja z cyklu Sukces w Zarządzaniu Kadrami 2022, na której zaprezentowaliśmy pierwsze wyniki badań pochodzące z projektu „ICRK – think tank ds. rozwoju kluczowych kompetencji kadr przyszłości dla polskiej nauki”.
Przedstawiliśmy wystąpienie, które sednem była odpowiedź, jakie kompetencje są ważne dla obu grup, aby skutecznie realizować te procesy?
Szczegółowe pytania badawcze, na które również odpowiedzieliśmy, to:
- Które z kompetencji pracowników są niezbędne do wspierania doskonałości badawczej na uniwersytetach?
- W odniesieniu do warunków doskonałości badawczej, które kompetencje są specyficzne dla profili pracowników naukowych i personelu administracyjnego wspierającego badania?
- Jak mapować i oceniać kompetencje?
Jeśli chodzi o pierwsze pytanie badawcze, to w ramach naszych badań ustaliliśmy, że istnieją 3 grupy kompetencji: podstawowe, badawcze i wsparcia. Rysunek 1 przedstawia spis kompetencji w tych grupach.
Rysunek 1. Spis kompetencji w 3 grupach: podstawowe, badawcze i wsparcia
W ramach drugiego pytania badawczego przedstawiliśmy przykład profilu kompetencyjnego dla jednej z grup pracowniczych razem z przyjętymi definicjami. Przedstawia go Rysunek 2.
Rysunek 2. Przykład profilu kompetencyjnego razem z definicjami kompetencji
Na koniec pokazaliśmy fragment metody badawczej, wykorzystywanej aby mapować kompetencje pracowników uniwersytetów. Rysunek 3 przedstawia wskaźniki jednej z kompetencji w profilu kompetencyjnym i skalę behawioralną.
Rysunek 3. Wskaźniki jednej z kompetencji w profilu kompetencyjnym i skala behawioralna
W kolejnym wpisie przedstawimy artykuł, który został opublikowany w ramach tej konferencji i w którym szczegółowo odpowiadamy na powyższe pytania badawcze.