To już ponad rok temu w ramach obchodów Europejskiego Miasta Nauki 2022, którym była Lejda, od 13 do 16 lipca 2022 roku w holenderskim mieście odbywała się konferencja naukowa EuroScience Open Forum (ESOF) 2022. Jednocześnie w Katowicach – mieście przygotowującym się do przyjęcia tytułu Europejskiego Miasta Nauki 2024 – 15 lipca 2022 roku zorganizowano konferencję towarzyszącą ESOF2022 Regional Site. Spotkanie odbyło się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym.
Podczas konferencji miał miejsce panel pt. „Make brain, do not drain – facing the dilemma of scientific excellence” poświęcony wyzwaniom, jakie stoją przed uczelniami zmagającymi się z odpływem kadry naukowej do instytucji, regionów i krajów bardziej atrakcyjnych dla wykwalifikowanych ekspertów.
W trakcie spotkania uczestnicy zastanowiali się nad tym, czy uniwersytety europejskie nadal mogą być uznawane za najbardziej prestiżowe na świecie, a także jakie miejsce zajmują w nim chińskie instytucje naukowe. Nazwa panelu odnosi się do zjawiska „brain drain” – palącego problemu przenoszenia się obiecujących badaczy z krajów biedniejszych do bogatszych, by tam na prestiżowych uczelniach w pełni realizować swój potencjał. Co zrobić, by pozostali na uczelniach macierzystych? W jaki sposób ośrodki naukowe niecieszące się takim rozgłosem jak np. amerykański Uniwersytet Harvarda czy brytyjski Uniwersytet Oxfordzki mogą z nimi konkurować?
Uczestnikami panelu byli:
- Prof. Barbara Kożusznik – dyrektor Interdyscyplinarne Centrum Rozwoju Kadr w Uniwersytecie Śląskim (przewodnicząca),
- prof. Richard Griffith – Florida Institute of Technology, Stany Zjednoczone (online),
- Grzegorz Filipowicz – dyrektor ForFuture, prezes Polskiego Stowarzyszenia HR Business Partner,
- prof. Małgorzata Kozusznik – Uniwersytet w Gandawie, Belgia,
- dr Mateusz Paliga – Uniwersytet Śląski w Katowicach,
- Katarzyna Wiecek-Jakubek – kierownik Działu HR Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Panel wpisywał się tematykę projektu „ICRK – think tank ds. rozwoju kluczowych kompetencji kadr przyszłości dla polskiej nauki” i odbywał się tuż przed formalnym zakończeniem badań kompetencji pracowników polskich uczelni badawczych.