W roku 2020 stworzyliśmy Interdyscyplinarne Centrum Rozwoju Kadr przy Uniwersytecie Śląskim w Katowicach i rozpoczęliśmy projekt badawczo-wdrożeniowy, finansowany z Ministerstwa Edukacji i Nauki o nazwie „ICRK – think tank ds. rozwoju kluczowych kompetencji kadr przyszłości dla polskiej nauki”.
Celem przedsięwzięcia było opracowanie koncepcji rozwoju kluczowych kompetencji kadry badawczej oraz kadry wsparcia administracyjnego sektora nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce, które mogą przyczynić się do umacniania pozycji rodzimych uczelni na arenie międzynarodowej.
Z jednej strony rozwój doskonałości badawczej naukowców powinien być wspierany przez dobre praktyki zarządzania sektorem nauki i szkolnictwa wyższego oraz związanymi z nim pracownikami. Z drugiej – opracowywanie nowych rozwiązań w tym zakresie musi opierać się na zrozumieniu potrzeb kadry naukowej oraz profesjonalnej obsłudze administracyjnej.
Te dwa założenia stały się podstawą projektowanych w ramach projektu narzędzi, które dotyczą m.in. monitorowania rozwoju kadry naukowej oraz kadry wsparcia administracyjnego z uwzględnieniem doskonalenia procesu rekrutacji, projektowania oceny, zagadnień związanych z motywacją czy badania potrzeb szkoleniowych.
Analizowaliśmy funkcjonowanie zespołów badawczych i praca liderów, a także upowszechniane będą efektywne narzędzia wspierające umacnianie pozycji polskich uczelni na świecie i dążenie do szeroko rozumianej doskonałości badawczej.
Podjęta współpracę z polskimi i zagranicznymi uczelniami oraz ekspertami zewnętrznymi. W projekcie wzięło udział 10 uczelni badawczych:
- Uniwersytet Warszawski
- Politechnika Gdańska
- Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
- Politechnika Warszawska
- Uniwersytet im. Adam Mickiewicza w Poznaniu
- Uniwersytet Jagielloński
- Gdański Uniwersytet Medyczny
- Politechnika Śląska
- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
- Uniwersytet Wrocławski
reprezentowanych przez 190 pracowników kadry badawczej i 95 pracowników kadry wsparcia.
W ramach projektu opracowaliśmy:
model kluczowych kompetencji kadry badawczej oraz kadry wsparcia administracyjnego,
narzędzia oraz wskaźniki pomiaru i analizy kompetencji, w tym narzędzia online,
rekomendacje dotyczące rozwoju kluczowych kompetencji kadr.
W ramach projektu powstały również narzędzia badania kompetencji pracowników uczelni oraz publikacje jako raporty z badań nad kompetencjami polskich naukowców i pracowników wsparcia.
W kolejnych wpisach w tym serwisie będziemy prezentować nasze osiągnięcia i wyniki badań, publikacje i wystąpienia na konferencjach, wywiady ze specjalistami w zakresie zarządzania kompetencjami.
Jeśli chcesz zbadań swoje kompetencje badawcze, skorzystaj z darmowych i anonimowych narzędzi online. Jeśli chcesz wykorzystać naszą wiedzę przy zarządzaniu uniwersytetem za pomocą kompetencji, skontaktuj się z nami.