Procesy uwzględnione w badaniach kompetencji pracowników nauki w uczelniach badawczych w Polsce

Posted by

W ramach konferencji, o której pisaliśmy wcześniej, która obyła się we września 2022 roku na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu opublikowaliśmy wstępne wyniki badań dotyczące kompetencji pracowników nauki w polskich uczelniach badawczych.

W ramach badania opracowano opis 4 podstawowych procesów, które stanowią podstawę adekwatnego wyboru kompetencji. Proces przygotowania opisu czterech głównych procesów jako podstawy doskonałości badawczej opierał się na wynikach dyskusji ekspertów badawczych opierał się na wynikach dyskusji ekspertów wewnętrznych na kilku webinariach, podczas których uczestnicy (eksperci wewnętrzni i zewnętrzni) omawiali kolejne fazy opisu procesów.

Każdy z tych procesów został opisany za pomocą mapy procesów wyróżniającej kluczowe zadania, decyzje, wykorzystywane dane, badania i powiązania między tymi elementami. Mapy te mają formę opracowań graficznych i stanowiły podstawę do dalszych badań kompetencji. W trakcie realizacji badań do każdego z opisanych wcześniej procesów przypisano szereg niezbędnej wiedzy, umiejętności i postaw. Zbiór tych aspektów został następnie pogrupowany (metodą metaplanu) w 36 kompetencji z wyróżnionymi obszarami znaczeniowymi (definicjami).

Identyfikacja zestawu kluczowych kompetencji kadry naukowej i wspierającej w oparciu o mapowanie kluczowych procesów dla rozwoju doskonałości badawczej pozwoliła wyodrębnić 4 procesy, wokół których opracowaliśmy profile kompetencyjne:

  • Pozyskiwanie zasobów do badań/pracy artystycznej
  • Prowadzenie wysokiej jakości prac badawczych/artystycznych
  • Publikowanie wyników badań
  • Komercjalizacja wyników badań i rozwoju.

Cały proces przedstawiliśmy w naszej publikacji:

Kożusznik, B., Flak, O., Pyszka, A., Więcek-Jakubek, K., Filipowicz, G. (2022). Competency Model of the Research and Administrative Support Staff in Polish Universities – the Empirical Research Results. W: M. Stor (red.) Human Capital Management in the Wandering Context of Events – Challenges for the Managerial Staff (ss. 33-44), Wroclaw: Publishing House of Wroclaw University of Economics and Business, e-ISBN 978-83-7695-988-7, DOI 10.15611/2022.988.7

Możesz ją przeczytać tutaj:

Kożusznik, B., Flak, O., Pyszka, A., Więcek-Jakubek, K., Filipowicz, G. (2022). Competency Model of the Research and Administrative Support Staff in Polish Universities – the Empirical Research Results