Uczestnicy Assessment Centre oceniani są przez kilku asesorów podczas specjalnie przygotowanych zadań i testów symulacyjnych. W skład tego zespołu ekspertów wchodzą zwykle psycholog lub socjolog, specjalista z branży, w której działa dana firma oraz bezpośredni przełożony przyszłego pracownika. Asesorzy obserwują zachowanie kandydatów podczas wykonywania przez nich zadań poszczególnych sesji, a następnie wspólnie wypracowują łączne oceny kompetencji każdego z uczestników. Zarówno dla pracodawcy jak i pracownika ocena przeprowadzona przez kilka osób i w dodatku po za kończeniu kompletnego cyklu zadań może być traktowana jako bardzo zbliżona do obiektywnej.
W typowym Assessment Cetnre bierze udział od 5 do 8 kandydatów, których potencjalny pracodawca zwykle zaprasza na swój koszt do specjalnego ośrodka szkoleniowego. Przed sesją Assessment Centre pracodawca określa kluczowe kompetencje, które będą podstawą dokonania oceny przez asesorów i jednocześnie są niezbędne do pracy na danym stanowisku. Mogą to być m.in.:
- umiejętność wykonywania zadań i osiągania celów związanych z wykonywaną pracą,
- obowiązkowość i odpowiedzialność,
- kreatywność i entuzjazm w wykonywaniu pracy,
- umiejętność kontaktów z klientami,
- umiejętność pracy w zespole,
- motywację do pracy kandydata oraz rozumienie sukcesu,
- specjalistyczna wiedzę i doświadczenie zawodowe,
- umiejętności komunikacji oraz rozwiązywania konfliktów,
- odporność na stres,
- umiejętność podejmowania decyzji oraz ustalania priorytetów.
W kolejnym wpisie przedstawimy typowe zadania podczas assessment centre.