W dzisiejszym świecie, w tym także w świecie nauki, we wspólnym działaniu upatruje się jeden ze sposobów zwiększenia efektywności pracy, poprawy poziomu wykonania, coraz lepszych projektów i odkryć naukowych. Wspólne działanie opiera się na współpracy, komunikacji, wymianie informacji, otwartości na różnorodność i wielu innych czynnikach.
Dlatego w naszym projekcie badania kompetencji pracowników nauki w uczelniach badawczych postawiliśmy problem badawczy, jakie są najważniejsze charakterystyki zespołu badawczego oraz znaczenie różnorodności zespołu dla jego posiadanych kompetencji.
Aby go rozwiązać, postawiliśmy 5 pytań badawczych, dotyczących luk kompetencyjnych w analizowanym zespole badawczym:
- Jak kształtowały się średnie luki kompetencyjne członków zespołu w zależności zajmowanego stanowiska?
- Jak kształtowały się średnie luki kompetencyjne członków zespołu dla poszczególnych kompetencji w zależności od płci?
- Jak rozkładały się kompetencje w zespole badawczym w zależności od stażu pracy?
- Jak kształtowały się w badanym zespole luki kompetencyjne w zależności od preferowanego przez respondenta procesu badawczego?
- Jak kształtowała się luka kompetencyjna w kontekście samooceny pracowników do innych pracowników nauki w danej dyscyplinie?
Do celów badawczych zdefiniowaliśmy zespół badawczy. Zespół badawczy liczy od 2 do 15 osób, może różnić się stopniem, w jakim obejmuje lub integruje wiedzę ekspertów z różnych dyscyplin lub zawodów, aby osiągnąć swoje cele, od interdyscyplinarnych do transdyscyplinarnych zespołów naukowych. Zespół badawczy oznacza zatem zgromadzenie naukowców (członków zespołu), którzy prowadzą badania (zadanie zespołowe) w sposób współzależny i są świadomi wzajemnego wpływu i wspólnych celów. Doświadczają procesów zespołowych i przywództwa w osiąganiu wspólnych celów.
W kolejnych wpisach pokażemy główne wnioski z badań i odpowiedzi na powyższe pytania badawcze.