Kompetencje badacza: jak się mierzyć kompetencję “komunikatywność”?

Posted by

Kolejną kompetencją, którą można mierzyć przy pomocy profili kompetencyjnych, to komunikatywność. Z naszego doświadczenia szkoleniowego i doradczego wiemy, że temat ten jest bardzo popularny w zapytaniach szkoleniowych i ogólnie sprawia wiele problemów z pracy w organizacjach. Mamy takie spostrzeżenie, że we wszystkich kompetencjach, które uczymy się od dziecka, jesteśmy dość kiepscy i rzadko kiedy potrafimy dobrze mówić, biegać, słuchać, grać na instrumencie, gotować itd. Komunikatywność jest jedną z takich kompetencji, które ciągle musimy doskonalić.

Typowa komunikacja między ludźmi lub między komórkami w firmie odbywa się zawsze według tego samego wzorca. Kogoś, kto chce przekazać informację, nazywa się nadawcą. Koduje swoje myśli w komunikat, który podąża kanałem informacyjnym – słownie, mailem, w postaci kartki na tablicy informacyjnej – do słuchacza, czyli odbiorcy. Ten odbiera komunikat rozumiejąc go we właściwy sobie sposób.

Jeśli dobrze przyjrzeć się wszystkim elementom procesu komunikacji, to okaże się, że przekazanie prostej wiadomości narażone jest na duże zakłócenia. Nadawca, np. przełożony, może niezbyt precyzyjnie sformułować swoje myśli. Jeśli rozmowa ma miejsce przez telefon, to brak bezpośredniego kontaktu zniekształci przekaz i wiadomość nie będzie już oznaczała tego samego. W końcu słuchacz wyłapuje tylko część komunikatu i do tego rozumie go w parciu o swoje dotychczasowe przeżycia i doświadczenia. Choć „głuchy telefon” to zabawa dla dzieci, taki sam efekt może powstać w przedsiębiorstwie, jeśli komunikacja będzie przebiegać nieprawidłowo.

W naszych profilach kompetencyjnych definiujemy komunikatywność skuteczne komunikowanie się poprzez przekazywanie swoich myśli w sposób zrozumiały dla odbiorców, a także aktywne słuchanie wypowiedzi innych osób.

Aby zoperacjonalizować tą kompetencję określiliśmy 5 wskaźników, które badamy za pomocą 5-stopniowej skali behawioralnej. Te wskaźniki są następujące:

  • Sztuka wypowiadania się i argumentowania
  • Dopasowanie przekazu do obiorcy
  • Aktywne słuchanie
  • Konstruktywne uczestnictwo w dyskusji
  • Przekazywanie i przyjmowanie informacji zwrotnej

Dla przykładu wskaźnik „Sztuka wypowiadania się i argumentowania” oceniamy skalą:

  1. Jego wypowiedzi są często chaotyczne, nie przedstawia argumentów na  poparcie swoich tez.      
  2. Przedstawia zbyt mało przemyślane, słabo rozumiane przez innych argumenty na poparcie swych tez.   
  3. Używa zwięzłej, przemyślanej, rzeczowej argumentacji wykorzystując dostępne mu dane, wnioski oraz opinie.  
  4. Pomaga innym przygotować argumenty do dyskusji opartej na odpowiednich danych – w zależności od charakterystyki osób i sytuacji.
  5. Jego argumenty są zwykle nie do podważenia; przekonują nawet zaciekłych oponentów.

Możemy też oceniać komunikatywność za pomocą testu wiedzy.

Jak to działa w praktyce, sprawdź i zmierz swoje kompetencje za pomocą narzędzi dostępnych tu:

https://researchcompetences.us.edu.pl/forms/public/