Jakie są korzyści dla kierownika projektu badawczego, gdy jest mentorem? Część 1

Posted by

Rozmawialiśmy z wieloma kierownikami projektów badawczych, jak postrzegają swoją rolę bycia mentorem dla swoich pracowników lub doktorantów. Niektórzy, skupieni na swojej pracy, traktowali to jako dodatkowe zadanie w ich napiętym grafiku konferencji, wystąpień i publikacji. Jednak są kierownicy projektów badawczych, którzy dostrzegają korzyści z pełnienia roli mentora dla swoich współpracowników. Jakie są to korzyści?

Poniżej przedstawiamy listę korzyści dla kierownika projektu w tak zwanym „twardym” obszarze zarządzania projektem badawczym. W kolejnych wpisach pokażemy, jakie można mieć osobiste i relacyjne korzyści z roli mentora w projekcie badawczym, czyli skupimy się na „miękkim” obszarze zarządzania projektem badawczym.

Korzyści ze zrozumienia problemu badawczego:

  • Jeśli tłumaczysz mentoree problem badawczy, ułatwia ci to lepsze zrozumienie tego problemu.
  • W rozmowie z mentoree uzyskujesz wiedzę, co powinieneś zrobić, aby jasno zdefiniować problem badawczy.
  • Będąc mentorem możesz uczyć się na czyichś błędach, a nie wyłącznie na swoich.

Korzyści w zakresie pomysłów na rozwiązanie problemu badawczego:

  • Masz przestrzeń do znajdowania rozwiązań, na które sam nie wpadniesz.
  • Możesz otrzymać informację zwrotną na temat pomysłu, który chcesz zastosować.
  • Uzyskujesz nowe podejście do rozwiązania jakiegoś problemu.
  • Wzbogacasz własną praktykę naukową przez dyskusję z mentoree.
  • Masz nowe, świeże pomysły od mentoree, wychodzące często poza utarte schematy.

Korzyści w zakresie organizacji pracy w projekcie badawczym:

  • Bycie mentorem pomaga w lepszej organizacji swojego czasu.
  • Możesz lepiej kierować zespołem i delegować obowiązki.
  • Możesz działać w bardziej usystematyzowany i transparentny sposób.
  • Mentoree często przejmie część obowiązków.
  • Nabierasz zaufania do osoby, która jest mentoree, co rozwiązuje wiele problemów organizacyjnych (np. zmniejsza kontrolę).

Jeśli chcesz rozwijać swoje kompetencje bycia mentorem, skontaktuj się z nami: skontaktuj się z nami: icrk@us.edu.pl