Rozmawialiśmy z wieloma kierownikami projektów badawczych, jak postrzegają swoją rolę bycia mentorem dla swoich pracowników lub doktorantów. Niektórzy, skupieni na swojej pracy, traktowali to jako dodatkowe zadanie w ich napiętym grafiku konferencji, wystąpień i publikacji. Jednak są kierownicy projektów badawczych, którzy dostrzegają korzyści z pełnienia roli mentora dla swoich współpracowników. Jakie są to korzyści?
Poniżej przedstawiamy listę korzyści dla kierownika projektu w tak zwanym „twardym” obszarze zarządzania projektem badawczym. W kolejnych wpisach pokażemy, jakie można mieć osobiste i relacyjne korzyści z roli mentora w projekcie badawczym, czyli skupimy się na „miękkim” obszarze zarządzania projektem badawczym.
Korzyści ze zrozumienia problemu badawczego:
- Jeśli tłumaczysz mentoree problem badawczy, ułatwia ci to lepsze zrozumienie tego problemu.
- W rozmowie z mentoree uzyskujesz wiedzę, co powinieneś zrobić, aby jasno zdefiniować problem badawczy.
- Będąc mentorem możesz uczyć się na czyichś błędach, a nie wyłącznie na swoich.
Korzyści w zakresie pomysłów na rozwiązanie problemu badawczego:
- Masz przestrzeń do znajdowania rozwiązań, na które sam nie wpadniesz.
- Możesz otrzymać informację zwrotną na temat pomysłu, który chcesz zastosować.
- Uzyskujesz nowe podejście do rozwiązania jakiegoś problemu.
- Wzbogacasz własną praktykę naukową przez dyskusję z mentoree.
- Masz nowe, świeże pomysły od mentoree, wychodzące często poza utarte schematy.
Korzyści w zakresie organizacji pracy w projekcie badawczym:
- Bycie mentorem pomaga w lepszej organizacji swojego czasu.
- Możesz lepiej kierować zespołem i delegować obowiązki.
- Możesz działać w bardziej usystematyzowany i transparentny sposób.
- Mentoree często przejmie część obowiązków.
- Nabierasz zaufania do osoby, która jest mentoree, co rozwiązuje wiele problemów organizacyjnych (np. zmniejsza kontrolę).
Jeśli chcesz rozwijać swoje kompetencje bycia mentorem, skontaktuj się z nami: skontaktuj się z nami: icrk@us.edu.pl