W naszej pracy konsultantów w zakresie zarządzania kompetencjami często spotykamy się z pytaniami, jakie kompetencje powinni posiadać doktoranci, aby kompetencje te zwiększały szanse na ukończenie pracy doktorskiej, a w dalszej kolejności rozwijanie swojej kariery w nauce.
W oparciu o nasze doświadczenie doradcze i pracę naukową stworzyliśmy listę kompetencji, które powinien posiadać i rozwijać w czasie studiów doktorskich. Pogrupowaliśmy je w 3 obszary i opisaliśmy pytaniami „jak”, aby dać wskazówkę doktorantom, w jakich obszarach powinni się rozwijać.
Obszar 1 – Planowanie własnego rozwoju naukowego i podnoszenie efektywności osobistej
• Jak ustalać cele osobiste w kontekście pracy w zespole badawczym?
• Jak planować działania, aby osiągnąć zamierzone cele?
• Jak najlepiej wykorzystywać czas jako najważniejszy zasób człowieka?
• W jaki sposób analizować napotykane problemy?
• Jak stosować techniki twórczego myślenia w rozwiązywaniu problemów?
• Jak podejmować decyzje, które przybliżają do celu?
Obszar 2 – Skuteczne zarządzanie zespołem badawczym
• Kiedy tworzyć zespół badawczy?
• Jakie są etapy budowania zespołu badawczego?
• Co to jest efekt synergii w zespole i jak go osiągnąć?
• Jakie role zespołowe mogą pełnić członkowie zespołu?
• Jakie znaczenie ma zaufanie w pracy zespołowej i jak tworzyć kulturę zaufania?
• Jak przygotować i prowadzić efektywne spotkanie zespołu?
Obszar 3 – Radzenie sobie ze stresem, motywowanie i rozwiązywanie konfliktów
• Jak diagnozować przyczyny odczuwanego stresu?
• W jaki sposób przyjąć strategię radzenia sobie z trudną sytuacją?
• W jaki sposób rozwiązywać konflikty, aby unikać kompromisu, a osiągnąć konsensus?
• W jaki sposób prowadzić rozmowy wzmacniające ze współpracownikami?
• Jak wykorzystać techniki motywacyjne w pracy zespołowej?
• Jak motywować siebie do podejmowania trudnych zadań?
Jeśli jesteś zainteresowany rozwojem kompetencji swoich doktorantów, skontaktuj się z nami: icrk@us.edu.pl