Jakie są kompetencje kadry badawczej uczelni badawczych?

Posted by

W roku 2022 zakończyliśmy projekt Dialog, w którym badaliśmy kompetencje pracowników badawczych i pracowników wsparcia polskich uczelni badawczych. W badaniach wzięło 10 uczelni badawczych w Polsce, a z nich ponad 260 pracowników nauki. Wyniki badań i nasze wnioski opisaliśmy w naszej książce, nadal dostępnej w księgarni Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach:

https://wydawnictwo.us.edu.pl/node/27063

Dziś pokażemy kilka wniosków z badania kompetencji pracowników nauki. Więcej możesz znaleźć w naszej książce wspomnianej powyżej.

Na Rysunku 1 pokazujemy średnie wyniki badania kompetencji pracowników nauki i luki kompetencyjne, które mieli ci pracownicy względem wzorca.

Rysunek 1. Średnia ocena kompetencji i luki kompetencyjne

Legenda:

  • Uniwersytet Warszawski (UWA)
  • Politechnika Gdańska (PG)
  • Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie (AGH)
  • Politechnika Warszawska (PW)
  • Uniwersytet im. Adam Mickiewicza w Poznaniu (UAM)
  • Uniwersytet Jagielloński (UJ)
  • Gdański Uniwersytet Medyczny (GUM)
  • Politechnika Śląska (PS)
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (UMK)
  • Uniwersytet Wrocławski (UW)

Jak widać, najmniejszą lukę kompetencyjną miał Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (UAM), co oznacza, że jego pracownicy mieli najbardziej zbliżone kompetencje do przyjętego przez ekspertów wzorca. Odwrotnie, największą lukę zanotowała Akademia Górniczo-Hutnicza (AGH), a więc jej pracownicy najbardziej z badanych grup respondentów różnili się od przyjętego wzorca.

Stwierdziliśmy jednak, że na podstawie uzyskanych danych nie można jednoznacznie określić zależności między poziomem rozwoju kompetencji kadry badawczej a efektywnością realizacji celów na poziomie całej uczelni. Jest to konkluzja niezgodna z początkowymi przewidywaniami, jednak szersze spojrzenie na badane zagadnienie i realne odniesienie do zakresu uzyskanych danych pozwala na wyciągnięcie dodatkowych wniosków.

Więcej wyników i wniosków  na ich temat znajdziesz w naszej książce pt. Kompetencje pracowników uczelni badawczych w Polsce:

https://wydawnictwo.us.edu.pl/node/27063