W roku 2022 zakończyliśmy projekt Dialog, w którym badaliśmy kompetencje pracowników badawczych i pracowników wsparcia polskich uczelni badawczych. W badaniach wzięło 10 uczelni badawczych w Polsce, a z nich ponad 260 pracowników nauki. Wyniki badań i nasze wnioski opisaliśmy w naszej książce, nadal dostępnej w księgarni Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach:
https://wydawnictwo.us.edu.pl/node/27063
Dziś pokażemy kilka wniosków z badania kompetencji pracowników nauki. Więcej możesz znaleźć w naszej książce wspomnianej powyżej.
Na Rysunku 1 pokazujemy średnie wyniki badania kompetencji pracowników nauki i luki kompetencyjne, które mieli ci pracownicy względem wzorca.
Rysunek 1. Średnia ocena kompetencji i luki kompetencyjne
Legenda:
- Uniwersytet Warszawski (UWA)
- Politechnika Gdańska (PG)
- Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie (AGH)
- Politechnika Warszawska (PW)
- Uniwersytet im. Adam Mickiewicza w Poznaniu (UAM)
- Uniwersytet Jagielloński (UJ)
- Gdański Uniwersytet Medyczny (GUM)
- Politechnika Śląska (PS)
- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (UMK)
- Uniwersytet Wrocławski (UW)
Jak widać, najmniejszą lukę kompetencyjną miał Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (UAM), co oznacza, że jego pracownicy mieli najbardziej zbliżone kompetencje do przyjętego przez ekspertów wzorca. Odwrotnie, największą lukę zanotowała Akademia Górniczo-Hutnicza (AGH), a więc jej pracownicy najbardziej z badanych grup respondentów różnili się od przyjętego wzorca.
Stwierdziliśmy jednak, że na podstawie uzyskanych danych nie można jednoznacznie określić zależności między poziomem rozwoju kompetencji kadry badawczej a efektywnością realizacji celów na poziomie całej uczelni. Jest to konkluzja niezgodna z początkowymi przewidywaniami, jednak szersze spojrzenie na badane zagadnienie i realne odniesienie do zakresu uzyskanych danych pozwala na wyciągnięcie dodatkowych wniosków.
Więcej wyników i wniosków na ich temat znajdziesz w naszej książce pt. Kompetencje pracowników uczelni badawczych w Polsce: