Jak wpływają luki kompetencyjne na efektywność kadry badawczej?

Posted by

Kolejne wyniki badań wśród pracowników nauki, zatrudnionych w uczelniach badawczych, dotyczą efektywności kadry badawczej i luk kompetencyjnych, które na tę efektywność wpływają. Wyników badań uzyskaliśmy w projekcie Dialog w roku 2022. Badania dotyczyły kompetencji kadry badawczej i kadry wsparcia polskich uczelni badawczych. Nasza książka jest nadal dostępna w księgarni Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach:

https://wydawnictwo.us.edu.pl/node/27063

W temacie luk kompetencyjnych określiliśmy dwie grupy wniosków.

W przypadku stanowisku asystenta największe znaczenie przy osiąganiu wysokiej efektywności miały takie kompetencje, jak myślenie analityczne, sumienności i współpraca. W przypadku adiunkta miały ponadprzeciętne kompetencje w zakresie dążenia do rezultatów i organizacji pracy własnej. Efektywny profesor uczelni cechował się bardzo wysoko ocenianymi kompetencjami (daleko przekraczającymi wzorzec kompetencji) w zakresie identyfikacji z uczelnią, pozyskiwania finansowania i radzenia sobie ze stresem. W przypadku stanowiska profesora zastanawiające jest, że nie można wskazać jednej lub kilku kluczowych kompetencji, pomagających osiągać ponad przeciętną efektywność w pracy naukowej.

Okazało się również, że na stanowiskach asystenta, adiunkta i profesora uczelni wiele wskaźników efektywności przyjmowało podobny poziom. Nie oznacza to jednak, że osoby zatrudnione na tych stanowiskach miały podobną efektywność pracy. Należy wziąć pod uwagę różnicę w momencie kariery naukowej, co przekłada się wprost na różnice wieku osób zatrudnionych na tych trzech stanowiskach.

Wyniki te należy interpretować w ten sposób, że jeśli profesor uczelni miał średnio 114 cytowań w bazach naukowych, a asystent średnio 100, to ten drugi był znacznie bardziej efektywny od profesora uczelni, gdyż można przyjąć, iż był o około 10 lat młodszy, a więc miał znacznie krótszy staż pracy. W przypadku wielu wskaźników asystenci byli średnio rzecz biorąc bardziej efektywni niż profesorowie uczelni. Pewne zaskoczenie przyniosły średnie wskaźników efektywności osób na stanowisku profesora, które w wielu przypadkach były niższe niż osób na niższych stanowiskach, w tym na stanowisku asystenta.

To tylko wybrane wnioski z przeprowadzonych przez nas badań. Aby poznać wyniki, zapoznaj się z naszą książką pt. Kompetencje pracowników uczelni badawczych w Polsce:

https://wydawnictwo.us.edu.pl/node/27063