Jakie są kompetencje społeczne kadry badawczej i kadry wsparcia polskich uczelni badawczych?

Posted by

W dzisiejszym wpisie na blogu przedstawimy kolejną porcję wyników badań, jakie uzyskaliśmy w projekcie Dialog w roku 2022. Badania dotyczyły kompetencji kadry badawczej i kadry wsparcia polskich uczelni badawczych. Nasza książka jest nadal dostępna w księgarni Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach:

https://wydawnictwo.us.edu.pl/node/27063

Tym razem przedstawimy fragment wyników badań dotyczących kompetencji społecznych kadry badawczej i kadry wsparcia. Ich skład przedstawia grafika tytułowa tego wpisu, zamieszczona powyżej.

Należy podkreślić, że w modelu teoretycznym – przygotowanym podczas oceny sędziów kompetentnych – trzy kompetencje interpersonalne zostały uwzględnione w profilach dla obu badanych grup, tj. kadry badawczej i kadry wsparcia. Są to: (1) budowanie relacji, (2) współpraca, (3) dzielenie się wiedzą i doświadczeniami.

W oparciu o uzyskane wyniki można wysnuć następujące wnioski. Po pierwsze, warto opisać kompetencję budowania relacji. Kompetencja ta została oceniona przez osoby poddające się samoocenie i ich przełożonych na niższym poziomie niż zostało to określone w modelu teoretycznym (tj. poziomie pożądanym w profilach kompetencji dla danego rodzaju stanowiska) w oparciu o ocenę sędziów kompetentnych. Co prawda, jedynie w przypadku poziomu dla stanowiska adiunkta można mówić formalnie o luce kompetencyjnej, ale widać u badanych tendencję do percepowania owej kompetencji na niższym poziomie niż założono w modelu kompetencji.

Po drugie, uśredniony wynik samooceny badanych oraz oceny przełożonego w przypadku trzech profili, które zawierają kompetencję współpracy wskazuje na postrzeganie przez uczestników badania poziomu rozwinięcia tej kompetencji na poziomie dobrym (nawet nieco powyżej), a w przypadku wyników dla grupy profesorów uczelni niemalże eksperckim, co odzwierciedla zakładane poziomy w modelu kompetencji. Ten pożądany i dość optymistyczny wynik zestawiono jednak z odpowiedziami na cztery pytania postawione w toku badania przedstawicielom kadry badawczej.

Po trzecie, należy omówić również wyniki dotyczące kompetencji dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. W przypadku ekspertów, reprezentujących kadrę wsparcia, średni wynik (biorąc pod uwagę samoocenę uczestników badania i ocenę przełożonego) dla tej kompetencji uzyskany w badaniu był wyższy niż pożądany poziom w modelu kompetencji. Eksperci uzyskali ocenę tej kompetencji na wyższym poziomie, niż zakłada model kompetencji. Z kolei, średni wynik (biorąc pod uwagę samoocenę i ocenę przełożonego) dla tej kompetencji u kadry badawczej biorącej udział w badaniu był znacząco niższy niż założono w modelu.

To tylko wybrane wnioski z przeprowadzonych przez nas badań. Aby poznać wyniki, zapoznaj się z naszą książką pt. Kompetencje pracowników uczelni badawczych w Polsce.