W naszej książce pt. Kompetencje pracowników uczelni badawczych w Polsce opublikowaliśmy wiele wyników badań kompetencji pracowników badawczych i pracowników wsparcia polskich uczelni badawczych. Nasza książka jest nadal dostępna w księgarni Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach:
https://wydawnictwo.us.edu.pl/node/27063
W tym i kolejnych tygodniach przedstawimy na blogu wybrane wyniki badań, które przeprowadziliśmy w ramach projektu DIALOG w latach 2020-2022 w polskich uczelniach badawczych. Dziś omówimy krótko procesowe dla poszczególnych profili kompetencyjnych kadry wsparcia.
Na początek wyjaśniamy użyte poniżej symbole:
- E – pracownik kadry wsparcia, ekspert
- PA – pracownik kadry wsparcia, pracownik administracyjny
- P1 – proces: Pozyskiwanie zasobów do pracy naukowej/artystycznej
- P2 – proces: Prowadzenie wysokiej jakości badań/prac artystycznych
- P3 – proces: Publikowanie wyników prac
- P4 – proces: Komercjalizacja wyników prac badawczo-rozwojowych
W grupie stanowisk kadry wsparcia wskazano 11 kluczowych kompetencji procesowych. Najczęściej wskazywaną kompetencją kluczową, w różnych procesach i grupach stanowisk była kompetencja „dążenie do rezultatów” (wskazywana pięciokrotnie). Kompetencje najbardziej istotne dla efektywności danego procesu w grupie stanowisk kadry wsparcia (wskazywane wielokrotnie w różnych grupach stanowisk) to dla procesu P1 „dążenie do rezultatów”, wskazane w grupie E i PA i dla procesu P4 „myślenie analityczne”, wskazane w grupie stanowisk E.
Biorąc pod uwagę tylko kompetencje wskazywane w procesach jako kompetencje pierwszego wyboru, analiza kluczowych kompetencji procesowych w grupie stanowisk kadry wsparcia (PA, E) sugeruje, że warto zwrócić uwagę na to, jaki jest poziom rozwoju kompetencji „administracja” dla grupy ekspertów (E), wskazana w procesach P2 i P3, a dla pracowników administracyjnych (PA) „elastyczność”, wskazana w procesach P1 i P2.
Ostatecznie ze zbioru 36 kompetencji modelu wskazano 24 jako kluczowe dla efektywności procesów. Na niższych poziomach rozwoju zawodowego w kadrze wsparcia (E, PA) wskazano więcej kompetencji kluczowych, istotnych dla efektywności procesów. Może to sugerować, że pracownicy na tym etapie ich kariery muszą zadbać o rozwój większej liczby kompetencji. Większy zestaw kompetencji pozwala na tych poziomach rozwoju realizować samodzielnie różnorodne zadania lub mniej wymagające etapy procesów.
Więcej przeczytasz w naszej książce pt. Kompetencje pracowników uczelni badawczych w Polsce.