Dlaczego stworzyliśmy Interdyscyplinarne Centrum Rozwoju Kadr?

Posted by

W roku 2020 stworzyliśmy Interdyscyplinarne Centrum Rozwoju Kadr przy Uniwersytecie Śląskim w Katowicach i rozpoczęliśmy projekt badawczo-wdrożeniowy, finansowany z Ministerstwa Edukacji i Nauki o nazwie „ICRK – think tank ds. rozwoju kluczowych kompetencji kadr przyszłości dla polskiej nauki”.

Celem przedsięwzięcia było opracowanie koncepcji rozwoju kluczowych kompetencji kadry badawczej oraz kadry wsparcia administracyjnego sektora nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce, które mogą przyczynić się do umacniania pozycji rodzimych uczelni na arenie międzynarodowej.

Z jednej strony rozwój doskonałości badawczej naukowców powinien być wspierany przez dobre praktyki zarządzania sektorem nauki i szkolnictwa wyższego oraz związanymi z nim pracownikami. Z drugiej – opracowywanie nowych rozwiązań w tym zakresie musi opierać się na zrozumieniu potrzeb kadry naukowej oraz profesjonalnej obsłudze administracyjnej.

Te dwa założenia stały się podstawą projektowanych w ramach projektu narzędzi, które dotyczą m.in. monitorowania rozwoju kadry naukowej oraz kadry wsparcia administracyjnego z uwzględnieniem doskonalenia procesu rekrutacji, projektowania oceny, zagadnień związanych z motywacją czy badania potrzeb szkoleniowych.

Analizowaliśmy funkcjonowanie zespołów badawczych i praca liderów, a także upowszechniane będą efektywne narzędzia wspierające umacnianie pozycji polskich uczelni na świecie i dążenie do szeroko rozumianej doskonałości badawczej.

Podjęta współpracę z polskimi i zagranicznymi uczelniami oraz ekspertami zewnętrznymi. W projekcie wzięło udział 10 uczelni badawczych:

  • Uniwersytet Warszawski
  • Politechnika Gdańska
  • Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
  • Politechnika Warszawska
  • Uniwersytet im. Adam Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Jagielloński
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Politechnika Śląska
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Uniwersytet Wrocławski

reprezentowanych przez 190 pracowników kadry badawczej i 95 pracowników kadry wsparcia.

W ramach projektu opracowaliśmy:

model kluczowych kompetencji kadry badawczej oraz kadry wsparcia administracyjnego,

narzędzia oraz wskaźniki pomiaru i analizy kompetencji, w tym narzędzia online,

rekomendacje dotyczące rozwoju kluczowych kompetencji kadr.

W ramach projektu powstały również narzędzia badania kompetencji pracowników uczelni oraz publikacje jako raporty z badań nad kompetencjami polskich naukowców i pracowników wsparcia.

W kolejnych wpisach w tym serwisie będziemy prezentować nasze osiągnięcia i wyniki badań, publikacje i wystąpienia na konferencjach, wywiady ze specjalistami w zakresie zarządzania kompetencjami.

Jeśli chcesz zbadań swoje kompetencje badawcze, skorzystaj z darmowych i anonimowych narzędzi online. Jeśli chcesz wykorzystać naszą wiedzę przy zarządzaniu uniwersytetem za pomocą kompetencji, skontaktuj się z nami.